Chumpe

Från Cusco  beger vi oss av till byn Chumpe uppe i bergen. Där ska vi bo hemma hos en familj. 

Först kan jag berätta att Urban var iväg på utflykt med några killar och spanade efter condoren, den största fågeln i världen. Och de fick se en! Den var ca 4 m mellan vingarna. Cirkulerade över dem på fem m avstånd, riktig häftig upplevelse. Själv var jag kvar i Cusco och promenerade runt i byn, shoppade mer, var på chokladmuseum och drack pisqu sour;)
Tillbaks till senaste utflykten, Chumpe. Vi blev så välmottagna med musik och blommor, kindpussar och kramar! Vi fick klä oss i deras kläder;) Vi har fått äta deras mat och de har visat oss hur de lever i bergen. Det är mycket fattigt! Stampat jordgolv och pressening i taket. Det var kallare inne än ute! De livnär sig på att väva och odling, framförallt majs och potatis. Vi fick se hur de klippte fåret, gjorde ullen ren, färgade det och sedan vävde dukar, väskor mm. Vi var med och plockade växter, blommor och tog upp potatis. Vi blev även bjudna på marsvin som de ofta äter i Peru! Smakade som kycling! 
Ja, jag trodde aldrig jag skulle kunna sova då det var så kallt och "enkelt". Men sedan skämdes jag... Här bjuder de hem oss till sitt hem och gör så gott de kan, en natt ska jag sova där i jämförelse med dem som alltid gör det! Vi visade kort från vårt hem, våra barn och barnbarn. 
Jag somnade till slut och sov okej under natten med alla kläder jag hade!
Dagen efter besökte vi deras förskola! Har så många fina bilder på söta barn! De hade behövt mycket som vi kunnat bidra med om vi ändå visste hur de bodde hade vi kunnat ta med kläder mm. 
Trötta med ännu en upplevelse åkte vi bussen tillbaks till Cusco. Ikväll har Urban och jag varit ute och ätit själva för första gången, lite skönt! Imorgon bär det iväg kl 7.30 till Puno!

Vävning pågår
Häri ligger en baby;)
Köket hos vår värdfamilj
Huset vi bodde i
här sov vi! Kallt!
Potatisskörd
Kokablad att tugga och sprida till jorden för att ge skörd.
Tillagning av marsvin;)
Förskola vi besökte
brända och frusna kinder hade alla barn!

Kommentarer
Postat av: Eva

Vad ni får se mycket Hur är det med fåglar ser ni många olika arter? Kram

Svar: Ja, fast det var mer i djungeln;)
Annika och Urban

2017-03-29 @ 08:39:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0