Puno och ny byfamilj att besöka

Igår åt vi en underbart god middag, alpacka med whiskeysås och potatismos! Det var så gott! Till det blev det levande musik😊 Vi var ute och åt tillsammans hela gruppen.

Idag åkte vi vidare till en ny familj att besöka och bo hos. De var även de ättlingar till inkafolket.
Dagen  blev en fin dag med en vandring för att plocka potatis och det tillsammans med alpackor. Det var mycket avslappnande. Innan vi skördade potatisen gör de en ceremoniell handling, de tar fram cocablad och ber till ormen som symboliserar jorden, de döda och visdom, puman som symboliserar livet här och nu samt condoren som symboliserar himlen och kontakten med Gud. Sedan sprider man bladen med vinden. Man tar sedan ett gäng blad och tuggar/suger på det för att få ork och styrka att skörda. Det är inte så gott så det blev till att spotta ut😁
Vi var sedan och tittade på gamla gravar från Inkariket.
Vi pratade, försökte, med mannen som vi bodde hos. Han visade oss sina alpackor, marsvin och hur han eldade med deras bajs. Han hade mat på "spisen" och jag var lite orolig att han skulle bjuda oss på det men det gjorde han inte😜
Åter igen skulle det bli en kall natt och många lukter som inte var de bästa...vi hade heller ingen toalett som fungerade och heller inte vatten att tvätta oss med. Så några av oss valde att åka tillbaks till hotellet för att sova där istället😊
Imorgon ska vi se på titicacasjön och vassöarna.
Sov gott😴

Puno

7.30 startade vår resa till Puno imorse. Den tog 8 h med buss.

Vi reser mycket och får därför se mycket, det är fördelen med denna resan. Är man i Peru  vill man ju se så mycket det går.
Landskapet i Peru är vackert med de höga bergen och de kuperade odlingarna. Men fattigdomen är stor. Många halvfärdiga hus och de hus som finns ser rivningsfärdiga ut. Det är stor skillnad mellan de rika och fattiga. Många hundar går lösa! Barnen ser smutsiga ut och i ansiktena är de brända av solen! Solen är mycket stark när den är framme. Jag vilade i gräset 15 min och blev helt röd! Och när solen inte är framme är det mycket kallt! Hade inte behövt så många sommarkläder med mig, längtar efter min vinterjacka. Inomhus är det kallare än utomhus! På detta hostel finns inget element och hundarna ylar utanför! Det blir till att sova med alla kläder på inatt! En annorlunda resa!
Men vi har nu vandrat i byn och värmt oss med en kaffe och åt en glass, trots allt!!
Imorgon ska vi åka till en ny familj och sova. Ännu kallare...
Nu ska vi gå ut och äta.
Jag återkommer😊

Chumpe

Från Cusco  beger vi oss av till byn Chumpe uppe i bergen. Där ska vi bo hemma hos en familj.

Först kan jag berätta att Urban var iväg på utflykt med några killar och spanade efter condoren, den största fågeln i världen. Och de fick se en! Den var ca 4 m mellan vingarna. Cirkulerade över dem på fem m avstånd, riktig häftig upplevelse. Själv var jag kvar i Cusco och promenerade runt i byn, shoppade mer, var på chokladmuseum och drack pisqu sour;)
Tillbaks till senaste utflykten, Chumpe. Vi blev så välmottagna med musik och blommor, kindpussar och kramar! Vi fick klä oss i deras kläder;) Vi har fått äta deras mat och de har visat oss hur de lever i bergen. Det är mycket fattigt! Stampat jordgolv och pressening i taket. Det var kallare inne än ute! De livnär sig på att väva och odling, framförallt majs och potatis. Vi fick se hur de klippte fåret, gjorde ullen ren, färgade det och sedan vävde dukar, väskor mm. Vi var med och plockade växter, blommor och tog upp potatis. Vi blev även bjudna på marsvin som de ofta äter i Peru! Smakade som kycling!
Ja, jag trodde aldrig jag skulle kunna sova då det var så kallt och "enkelt". Men sedan skämdes jag... Här bjuder de hem oss till sitt hem och gör så gott de kan, en natt ska jag sova där i jämförelse med dem som alltid gör det! Vi visade kort från vårt hem, våra barn och barnbarn.
Jag somnade till slut och sov okej under natten med alla kläder jag hade!
Dagen efter besökte vi deras förskola! Har så många fina bilder på söta barn! De hade behövt mycket som vi kunnat bidra med om vi ändå visste hur de bodde hade vi kunnat ta med kläder mm.
Trötta med ännu en upplevelse åkte vi bussen tillbaks till Cusco. Ikväll har Urban och jag varit ute och ätit själva för första gången, lite skönt! Imorgon bär det iväg kl 7.30 till Puno!

Vävning pågår
Häri ligger en baby;)
Köket hos vår värdfamilj
Huset vi bodde i
här sov vi! Kallt!
Potatisskörd
Kokablad att tugga och sprida till jorden för att ge skörd.
Tillagning av marsvin;)
Förskola vi besökte
brända och frusna kinder hade alla barn!

Machu Picchu

Då var det till att packa om igen! Det gör vi rätt ofta. Det som vi behöver i ett par dagar packas ner i ryggsäck. Resväskan med övrig packning lämnas kvar på hotelet i Cusco denna gången. Det är verkligen en konst med packningen! Men en sak är säker, finkläder behövs inte!

Nästan varje morgon är det till att gå upp vid 5-6. Så den här semestern är alltså ingen vilosemester som ni kanske förstår;)
Vi åkte buss till machu picchu i 8 h. Verkligen serpentinvägar! Upp på 4700 m.ö.h Snöklädda anderna runt oss och stup rätt ner utan räcke! Som ni vet har det ju regnat mycket här och flera vägar har gått sönder! Det innebär att vissa vägar är helt avstängda och de som vi körde på var det hål i och stora stenar låg på vägen! Vi klarade oss iaf bra😊På vägen passerade vi även den enda inkabyn som finns kvar i Peru idag.  Efter 8 h i buss blev det vandring 11km till byn machu picchu. Vi hade en guide som visade oss vägen. Vi gick längs den gamla järnvägen med vår packning och hann fram precis nr det mörknade! Under vår tur var vi omgivna av stora berg varav ett var det som själva inkabyn låg! Helt omöjligt att förstå att det kunde gömma sig en by däruppe! Guiden pekade ut ett vakttorn högt uppe på ett berg som man aldrig hade settom han inte visat oss! Vi bodde på ett hostel på natten. Det finns massor av sådana och mycket försäljning. Trodde inte det var så stort men mycket turism, många back packers!
Upp kl 05 för att vara redo kl 6! Buss upp till inkabyn, äntligen! Vår guid guidade oss i tre h. Han började med att säga: "välkomna till mina förfäders by" Det gick en varm känsla i kroppen och man förstod att det var på riktigt! Utan guide hade det aldrig blivit den upplevelsen som vi fick genom hans berättelser! Man blir verkligen imponerade av vilket arbete de gjorde under de 40 år det tog att bygga denna by! 1440-1480 cirka. Alla stenar de släpat! Bron de byggde mellan bergen, tidstenar, hus mm! Helt fantastiskt! Det går inte att beskriva med ord, det behöver upplevas! Vi vandrade sedan själva till sungate som är huvudingången till byn från inkaleden. Sedan hann vi även se inkabron;) Vi njöt av att insupa historien och vandra deras steg!
På em träffades vi alla nere i byn och vår guide hade bokat ett långbord på en fin restaurang där vi firade Urban! Vi åt en god middag och musikerna spelade happy birthday och servitörerna kom ut med en tårtbit med ljus i, alla Stod vi och sjöng! Efter det blev det inkatåget och buss hem till Cusco igen  i 4 h!  En lyckad dag och en nöjd 60 åring🎂🍸☀️

Cusco

Efter fyra dagar i djungeln lämnar vi den och framför oss har vi en busstur på 11 h till Cusco. Tyvärr blev jag dålig på resan så den var inte så rolig:( Om det beror på höjdskillnaderna eller om det är något annat vet jag inte men det känns som influensa, hög feber och ont i kroppen. Och nästan alla har blivit dåliga i magen😁

Utsikten var i alla fall mycket fin! Massor av lamadjur! Som högst var vi 4700m.ö.h. Då var det lite svårt med andningen. Cusco ligger 3500 m.ö.h. Så när man kommer hit behöver man vänja sig vid den höga höjden för att inte bli höjdsjuk.  Man ska ta det lugnt, dricka mycket och äta regelbundet. Jag dricker mycket te som vi blivit rekommenderade att dricka, med cocablad och socker! Inget gott men vad gör man inte för att pigga upp sig! Man säger att man behöver 1kg cocablad för att få ut 1gr kokain. Så det är nog inte så farligt att dricka lite;)
I Cusco finns det 500000 invånare. Det känns att vi är i Peru nu, den liknar min bild jag hade av Peru!
Igår låg jag och sov hela dagen:( Urban vandrade runt i staden med de andra. Men idag mår jag bättre och har därför varit ute och fått se Cusco och även handlat lite kläder av alpackaull;) Jag besökte även inkamuseum, intressant.
Urban är iväg och tittar på regnbågsbergen. Jag vågade inte åka så långt då jag låg hela dagen igår. Imorgon lämnar vi Cusco och närmar oss machu picchu;)
Inga bilder går tyvärr att ladda upp, så synd då jag har så många fina bilder att visa:(

Puerto Maldonado

Dagen efter vår ankomst till Lima åkte vi inrikesflyg till Puerto Maldonado. Där bodde vi på en lodge i djungeln/regnskogen. Vi åkte buss i ett par timmar på väldigt dåliga vägar. Det är väldigt fattigt på landsbygden. Men bra är att skolan är obligatorisk för alla barn i 13 år.
Vi besökte en marknad och köpte med oss lite frukt. Efter det blev det en flodtur på nästan två timmar innan vi kom till lodgen. Där såg vi både kajmaner och sköldpaddor samt jätteråttor( såg ut som vildsvin). Väl framme blev det en nattvandring i djungeln med pannlampor och ficklampor. Såg en jättespindel och hörde mest djur! Sedan var det middag och läggdags för dagen därpå var det till att gå upp kl 5. Vi gjorde vandringar i djungeln ett par gånger per dag. På kvällen var vi ute och spanade efter kajmaner. Det var nog den bästa upplevelsen! Vi gled fram med båten under en stjärnklar himmel och lyssnade på djungelns ljud!
Vi har sett många djur, apor, spindlar, fantastiska fåglar, jaguarspår ( hade gärna velat se den men det är väldigt ovanligt!)
Vi har vandrat i flera timmar och i djungeln är det väldigt gyttjigt! Inte konstigt att vi var trötta! Det blev sängdags efter middagen kl 19.30! Lodgen hade halmtak och väggarna var myggnät, som att sova i tält! Så vi somnade och vaknade till djungelns ljud! Apor som skulle strida mot varandra där hannarna gav ett väldigt högt ljud som hördes på flera kilometers avstånd! Mäktigt!
Det finns bara el under en viss tid då alla fick ladda sina kameror. Vi hade stearinljus som vi fick tända i vårt rum, mysigt! Ej heller något varmvatten men det var skönt med kalldusch då vi var väldigt svettiga efter våra vandringar;)
Det är svårt att ta kort med min iPhone på alla djur som inte är så nära! Alla här har värsta kamerautrustning, den ena värre än den andra! Tur att Urban kan ta fina bilder;)
( jag har nu skrivit detta inlägg ett antal gånger men utan att lyckas publicera det, hoppas att det går denna gång)

På väg ut till lodgen med båt i två h.
Väldigt god mat i palmblad.
Här bor vi.
Så här mysigt blir det utan el!
Skönt med lite vila efter vandring.
Här åt vi
Taratella
Giftig jättemyra
På spaning efter färgglada fåglar!
Vår djungelguide

Lima

Vi kom fram väl igår. Fast det var en förfärlig biltur till hotellet! Alla bara tutade och skulle fram först, massor av bilar, inga fungerande filer😬 men det gick bra!
Trötta somnade vi efter att ha hälsat på våra resvänner. Det är 28 grader varmt!
Ni som oroar er för dåligt väder verkar det som det befinner sig i norra delen av Peru.
Nu ska vi med flyget till Amazonas! Jag säger hej då på 4 dagar, ingen el!

Landvetter

Nu åker vi snart! Bulle och kaffe! Drinken får vi ta på flyget till Lima ;) Det luktar speciellt här på Landvetter, har ni tänkt på det? En god doft av semester☀️

Peru 20170317

Nu är vi på väg! Äntligen! Som vi längtat! (Förutom sista dagarna då jag alltid får lite dödsångest för att jag ska lämna mina "barn" som jag älskar så mycket!)
Det kommer kännas bra när vi sitter på flyget från Amsterdam som tar oss ända fram till Lima, 12 h och 40 min! Stödstrumpor på ( fast det talar man inte högt om, tycker Urban, hi hi) Bytet i Amsterdam blir stressigt!! Endast 10 min till bording med flyget till Peru😁 Missar vi det blir det inte kul!
Jag kommer att blogga om möjligt och om tid finns, för det är en mycket aktiv resa vi kommer vara på. Vi åker med läs och res, ett företag som funnits sedan 70 talet och som vi hört gott om. De håller priserna nere genom enklare boenden, tex kommer vi bo hemma hos ett par familjer, men det ser vi fram emot!! Vi är ett gäng på 16 st som ska uppleva denna resan, hoppas på trevliga och kanske nya vänner;)
Resans höjdpunkt tror jag ändå blir machu picchu!
Nedan ser ni kartan på vår resrutt!