Puerto Maldonado

Dagen efter vår ankomst till Lima åkte vi inrikesflyg till Puerto Maldonado. Där bodde vi på en lodge i djungeln/regnskogen. Vi åkte buss i ett par timmar på väldigt dåliga vägar. Det är väldigt fattigt på landsbygden. Men bra är att skolan är obligatorisk för alla barn i 13 år.
Vi besökte en marknad och köpte med oss lite frukt. Efter det blev det en flodtur på nästan två timmar innan vi kom till lodgen. Där såg vi både kajmaner och sköldpaddor samt jätteråttor( såg ut som vildsvin). Väl framme blev det en nattvandring i djungeln med pannlampor och ficklampor. Såg en jättespindel och hörde mest djur! Sedan var det middag och läggdags för dagen därpå var det till att gå upp kl 5. Vi gjorde vandringar i djungeln ett par gånger per dag. På kvällen var vi ute och spanade efter kajmaner. Det var nog den bästa upplevelsen! Vi gled fram med båten under en stjärnklar himmel och lyssnade på djungelns ljud!
Vi har sett många djur, apor, spindlar, fantastiska fåglar, jaguarspår ( hade gärna velat se den men det är väldigt ovanligt!)
Vi har vandrat i flera timmar och i djungeln är det väldigt gyttjigt! Inte konstigt att vi var trötta! Det blev sängdags efter middagen kl 19.30! Lodgen hade halmtak och väggarna var myggnät, som att sova i tält! Så vi somnade och vaknade till djungelns ljud! Apor som skulle strida mot varandra där hannarna gav ett väldigt högt ljud som hördes på flera kilometers avstånd! Mäktigt!
Det finns bara el under en viss tid då alla fick ladda sina kameror. Vi hade stearinljus som vi fick tända i vårt rum, mysigt! Ej heller något varmvatten men det var skönt med kalldusch då vi var väldigt svettiga efter våra vandringar;)
Det är svårt att ta kort med min iPhone på alla djur som inte är så nära! Alla här har värsta kamerautrustning, den ena värre än den andra! Tur att Urban kan ta fina bilder;)
( jag har nu skrivit detta inlägg ett antal gånger men utan att lyckas publicera det, hoppas att det går denna gång)

På väg ut till lodgen med båt i två h.
Väldigt god mat i palmblad.
Här bor vi.
Så här mysigt blir det utan el!
Skönt med lite vila efter vandring.
Här åt vi
Taratella
Giftig jättemyra
På spaning efter färgglada fåglar!