Eguisheim, Alsace 230717

Kyrkklockorna ringer i den fina lilla byn. Det blåser upp och åskan mullrar. Där kom de första stora regndropparna. En kvinna lutar sig ut och stänger sina blå fönsterluckor.  Lite som i en saga faktiskt! 
Själv leder jag min cykel upp för den branta backen och hoppas på att det inte blir mer regn😅 I korsningen längre fram står Urban och väntar. Han har en elcykel minsann 😉 I vissa backar håller han handen på min rygg och jag åker med i farten👌
Vi cyklar genom fält av vinrankor och fina byar. Alltså det är så vackert🤩 
Nu har vi både cyklat, promenerat och jag har även joggat vid dessa. 
Vi bor i Eguisheim. En by med hus från 700-talet. När jag läser om Frankrikes olika byar står det nästan alltid att den byn, jag läser om just då, är den vackraste. Vi vill påstå att de alla har sin charm på olika vis😊 
Det visar sig vara vinfestival när vi kommer. Vi har smakat så många lokalproducerade viner! Du köper ett glas och får sedan smaka av alla de 100 olika vinsorter som finns! Det är bara peka på vitt, rött, rosé eller varför inte ett mousserande vin😅 Vi gick sedan runt i vinbutikerna och där visade det sig oxå att man fick provsmaka! Vi köpte några flaskor förstårs😊 
I Eguisheim finns även många storkar. De bygger sina stora bon på taken och har ett klapprande läte. 
Här stannar vi i två nätter 22 euro per natt. Finns bara en camping. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)




Kommentarer
Postat av: Malin

Ser verkligen ut som i en saga! Som byn i skönheten och odjuret! Där hade jag kunnat bo 🥰 Väldigt generöst med vin, kanske kan man få smaka på någon flaska som ni köpt när ni kommer hem! Kör försiktigt ❤️

Svar: Ja, skönheten o odjuret, kanske det😊
Till slut smakade allt likadant😅 Och inte så billigt, men kul att köpa från det området. Ni är välkomna hem🤗
Annika och Urban

2023-07-19 @ 22:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0