Borneo 8-11/11

Jag ligger och tittar på eldflugan som precis landat på mitt myggnät när jag ska sova. Utanför blinkar det i palmerna och vassen. Det är som bästa julbelysningen😊 Och himlen är full av stjärnor! Vattnet kluckar under båten. 
Det har bäddats åt oss på båtens däck. Vi ligger på madrasser. Vi är 9 st på båten. En toalett😅 sakta glider vi fram på krokodilfloden. Ja här finns det krokodiler! Det är väldigt svårt att se dem då de gömmer sig för båtarna. Klockan 18 är det helt mörkt då kanske du kan se en krokodils ögon som lyser. Men plötsligt mitt på dagen, ser Urban en krokodil som vilar sig i en vik. Båten vänder och vi åker tillbaks för att kika en extra gång. Och där ligger han! En väldigt lång och stor krokodil, minst tre meter! Plötsligt hoppar den upp och dyker ner i vattnet, väldigt häftigt! Vi har turen att få se ytterligare en som simmar i vattnet, inte lika stor men häftig ändå! Flera näsapor finns längs floden. De är lite svårfångade på bild! Men så häftiga🤩 Vi lyckades även se ett par vilda orangotanger. Och flera vackra fåglar 😊
Tillbaks till båten: det lagas så god mat till oss, vilka smaker! Mycket vegetariskt. Och ris förstårs! Tre gånger om dagen äter alla ris så det gäller att planera risodlingarna väl, så det räcker till alla.  Guiderna berättar och vi frågar. 
Första natten, vi har lagt oss kl 20, alla sover, då hörs ett plums och någon skriker: " hjälp jag har ramlat i!" Alltså, jag blev så rädd! Vågade inte lyssna vad som hände först! Tänk om krokodiler kommer!!! Men fina Esther, som nu döpt om sig till Ester Williams, klarade sig bra. Hon fick hjälp av besättningen att dras upp på båten igen. Hon fick några rejäla blåmärken och sår på näsan. Efter en stund hör vi på norrländska: " nu har jag i alla fall fått badat" Det är nämligen vad vi alla längtar efter i denna fuktiga värmen! Någon mer positiv människa har jag sällan träffat. Ni ska veta att det knappt finns några räcken på båten. Och gick man på toaletten på natten i mörkret fick man hålla i sig hårt! Det gjorde vi alla efter denna händelsen!
Vi besöker en by och även en trädodling. Många träd skövlas för palmoljeplantager istället. Vi köper och odlar varsitt träd. Ett träd som  bär frukt som orangotanger tycker om. 
På hemvägen hoppar en delfin framför båten🤩
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0