Slut på denna resan

Då var sommarens resa 2016 över! Det går fort, ändå har vi varit ute i 23 dagar och kört närmare 700 mil!
Vi har njutit av sol, bad och upplevelser av olika slag. Många frågar om det inte är varmt och jobbigt att ligga i tält så länge! Jag tycker det går bra! Mest av allt saknar jag min egna toalett;) men i övrigt känns det bra, en frihetskänsla, inget smink, lite "skitig" och ingen stress! Urban går i princip i samma kläder hela tiden och självtorkar efter varje dusch( att vara utan handduk är ngt han fått för sig att klara varje semester😜) Men vi tycker om att bo på fina hotel oxå😊 Det är två olika upplevelser!
Vad var nu bäst på den här resan? Urban älskar känslan av att sätta sig i bilen och åka på semester;) Men säger att utflykten på norra korsika var en upplevelse! Oscar håller med! Även jag älskar de kurviga bergsvägarna och de pittoreska bergsbyarna samt det underbara turkosa vattnet! Kustvägen hem längs Bretagne är mycket fin men skulle behövas mer tid för! Nackdelen är att det inte är lika skön värme.
Ja, det finns mycket att se och uppleva! Vi sitter nu på väg hem till Sverige. Vi beslutade oss för att åka hela vägen hem istället för att tälta en natt till!
Tack till bästaste chauffören tillika min  man och min underbara sons goa närvaro❤️
❤️❤️

Nederländerna

Nu har vi nått Voeren som ligger i Nederländerna. En mindre by som vi hittade med hjälp av kartboken. Den kartboken fick Urban av sina föräldrar påsken 1989! Den är såå bra! En riktig stor bok där campingplatser finns utmärkta. Vi har varit och frågat om en ny bra, lite mordenare kartbok med just campingplatser utmärkta men det finns inte! Nu har vi valt telenors abbonemang frihet, alltså fritt nät i hela Europa och det har varit till stor hjälp! Oscar har varit varit vår ledstjärna där😄
Det är inget regn här men det ska bli 12 grader i natt😁 Så var det även igår natt! Lite kallt att krypa in i tältet men vi har varma sovsäckar som klarar upp till -30 grader!
Vi närmar oss Sverige men många mil kvar!
Dags att diska! Lite holländsk arkitektur;)

Sov gott😴

Omaha beach

Det är den stranden vi campar på. Omaha beach var oxå kodnamnet på det anfall som amerikanarna gjorde 1944 på just denna strand. Tyskarna låg gömda på kustremsan och blev därav svårbesegrade. Man säger att det tog endast 10 minuter innan stranden var ett slagfält av många döda soldatersom uppskattas till 3000! Det finns en stor minneskyrkogård här med ett vitt kors för varje död soldat. Denna minneskyrkogård finns med i filmen "rädda menige Ryan".

Saint-Malo, Saint Michelle och Vierville

Vi är nu längs bretagnekusten. Första stoppet Saint-Malo. Längs kusten är ebb och flod som störst i hela Europa. Det kan skilja upp till 12 meter vilket sker två ggr per dag! I Saint-Malo ligger en fästning man kan gå ut på när det är lågt vatten annars är det en ö i vattnet.
Kusten är känd för sina musslor, sniglar, cider och calvados. Så det fick bli en mussel lunch med frites;) Vi har även köpt cider som tillverkas här men man fick vänja sig vid den smaken;)
I Saint Michelle finns ett kloster som ligger i världens minsta kommun med endast 44 invånare. Även den ligger på en udde som blir en ö vid högvatten! Mycket märkligt!
Nu bor vi på en camping i vierville, Normandie. Det är kyligt ute! Har mycket på mig idag, tom jacka!! Var nere på stranden nu och fick följa hur ebb blev till flod, mycket märkligt! Först gick vi på stranden och sedan var den helt täckt med vatten! Häftigt!
Saint-Malo

Gott!

Ebb vid klostret på minsta kommunen i Saint Michelle.

Inne i den lilla kommunen;)

Även här massor av turister!

Ebb vid stranden vi bor ikväll

Snart är stranden fylld med vatten, flod.

Oscar står vid vattnet;)

Ciderprovning!

Var är vi?

Ja, ibland vet vi inte var vi är! Klockan blev mycket och vi började leta campingplats. Hittar inte någon....följer två vägbeskrivningar till två olika campingplatser men de ledde till en parkering och en kyrkogård!!! Klockan går mot 20.00 och vi är hungriga och trötta. Så helt plötsligt från ingenstans i en by som verkar nedlagd ser vi en campingskylt! Lyckliga packar vi upp tältet och lagar mat. Jämte oss finns en hästhage och hästen som oscar döper till Kenny, står och tittar på oss med sina bedjande ögon! Ser ut som även han vill ha lite mat😄
Efter ett parti yatzi går vi och lägger oss. Då hör vi något som vi inte hört eller sett på länge, REGN!! Det börjar regna och har gjort hela natten! Oscar strålar av lycka och känner sig hemma!
Tidigare har vi fått flytta frukostbordet efterhand som solen skiner för att hitta skugga denna gången blir det att sitta i tältet! Oscar och jag tar regnjackor på oss. Urban tar på sig badbyxor! Vi blir väldigt våta när vi packar ner tältet😁
Nu är vi på väg till Saint-Malo. Sedan åker vi hem. Om allt går bra är vi hemma på söndag😊
Längtar tillbaks till Calvi ....☀️😄

Bordeaux, Saint Emilion

Vi stannade till i Bordeaux men det var en stor stad och lite svårt att hitta i... Vi fick iaf se katedralen och lite av staden. Åkte över de gamla broarna och såg den kända stora pölen där man kan gå och plaska barfota!
Genom resetips på nätet åkte vi till en Saint Emilion som räknas som en av de vackrast vinbyarna i världen( enligt goggle) med anor från 700 talet! Det var en väldigt fin och pittoresk by som Annika gillar! Även ett gott vin!
Vi passerade massor av vingårdar!
Efter besöket åkte vi till ett varuhus och handlade med oss lite vin hem( var billigare där;))
"Pölen" i Bordeaux

Saint Emilion

Ser ni vindruvorna?

Morgondopp i Atlanten

Underbar morgon!
Vilka vågor! Vilket sug! Svårt att bada, det gick liksom inte att slänga sig i! Fick försöka doppa sig fort innan nästa stora våg kom! Annars drogs man med ut i havet! Sanden bara luckrades upp under ens fötter! Å andra hade man väl blivit "insköljd" igen😜

Carcasonne

På vår väg till Biarritz åkte vi genom Carcassonne. Bestämde oss för att stanna där då stadens gamla del är en fästningsverk från romartiden. Den äldsta delen som finns kvar är från 800 talet men det mesta är från 12 och 1300 talet. Den kan liknas med vår stad Visby på Gotland, den gamla delen innanför murarna, fast mer av det gamla kvar! Massor av restauranger och småbutiker fanns det! Väldigt mysigt men massor av folk! Det var ändå roligt att se!
Vägenvtill Biarritz var längre än vi trott! Och när vi äntligen kom fram var det fullt på de campingplatser som fanns! Vi åkte upp och ner i den väldigt vackra och eleganta staden! Hade varit härligt att få bo där men tyvärr, det var bara att åka vidare! Nu bor vi lite norr om Biarritz , vi är glada att vi hittade hit och fann en fin plats. Då vi var hungriga blev det restaurang efter uppsättning av tältet. Vi blev tipsade om en fiskrestaurang vid havet. Så himla god mat vi åt! Hann även med att få njuta av solnedgången! Imorgon åker vi vidare mot Bourdaux! Men innan dess får det bli ett dopp i Biscayabukten!
Har är fästningen! Och vackra vinrankor!

Massor av folk!

Vilken strand!!

Underbar marulk!

En fin solnedgång!

Nice

Igår kom vi fram till Nice efter en gungig båttur! Både jag och Oscar mådde lite illa så vi fick ta det lite lugnt...Urban stod ute på däck nästan hela resan och spanade efter valar och delfiner! Och det fick han se, både utblås från valar och delfiner som hoppade! Själv hann jag se utblås från valar innan jag gick in och satte mig! Trots allt tyckte jag resan gick fort.
I Nice tog vi Strandvägen och fick se många blommor längs vägen! Så svårt att förstå 😢🙏
Inatt sov vi i Agde, en liten by ngr mil från Montpellier. Det var en stor camping och vi kom väldigt sent för att både sätta upp tält och laga mat, ingen bra planering:( Men när kl var 21.30 hade vi ätit och blev lite gladare:) Tills jag gick och lade mig och de började spela olika musik från tre olika håll😖Då kände jag mig för gammal för tält! Längtade till stugan i lofsdalen där du bara hör dina egna andetag, ljuvlig tystnad! Sedan jämför man allt med vår underbara camping på korsika! Då blir konkuransen svår!
Imorse gick Urban och jag ner till havet för att ta ett sista dopp i Medelhavet ;) Nu är vi på väg till Biarritz!
Nice sett från båten

Strandvägen och blommor efter attentatet!