Semesteravslut

Nu börjar semestern gå mot sitt slut! Vi summerar och känner oss nöjda med vår hemsemester. Det var vädret som var lite i det kyligaste laget i början av semestern. Men så här i efterhand så var det skönt och rofyllt för själen och mycket motion😊 Hade det varit denna värmen som vi har nu, i lofsdalen, hade vi inte orkat att vandra som vi gjorde!
De två sista veckorna har vädret varit toppen! De senaste dagarna har det varit som utomlands, ljumna mornar och kvällar👌 Så nu är vädret att prata om, fast på ett annat sätt😅 Hörde nyligen en låt som handlade just om att,  "det är tur vi har vädret att prata om"😂
Vi hälsade på mor och far i Varberg, härligt att få träffas nu när vi kan vara ute.
Det blev även en mc-tur till Pilane för att se konstutställning i fårhagen, en årlig tradition. På hemvägen körde vi vägen om Annelie Utter för ett spontanbesök, men hon var tyvärr inte hemma. Vi köpte iaf alldeles nyrökt lax och varmrökta räkor till middag😍
De sista dagarna, onsdag-lördag,  kom Mathilda och barnen till oss i Göteborg. Vi hade mysiga dagar på stranden och med båt. Mitt älskade förstfödda barnbarn, Adrian, fyller 7 år🎈🎈🎈
Det blir intensivt när de kommer och mycket tyst när de åker😟😅
Nu tackar vi för denna gång! Vi hoppas att Corona försvinner så att vi snart får resa igen🙏
(null)
Sista semesterdagen på ganlet😊

Ljummen kväll på altanen👌

Skåne

Väl hemma i Göteborg blev det vackert väder! Faktiskt väldigt fint väder😊
Vi beslutade oss för en tripp till Skåne med tält! Äntligen,älskar att tälta😍
Det är lite annorlunda att tälta i Sverige än utomlands. Fler som har husvagn och husbil i Sverige.
Skåne är så vackert och mycket att se. Vi hamnade i Båstad. Norrvikens camping som var bra . De flesta var äldre än oss och det kändes rent och fint med tanke på Corona. Men nu fick vi något nytt att tänka på😬 Första dagen cyklade vi in till Båstad strand och badade. Jag tog en promenad in till kallbadhuset där det stod en skylt om att de rekommenderar att bada i poolen pga otjänligt vatten! Och vi som just badat! Det visade sig vara otjänligt vattten långt ner på kusten!
Vi fick ta bilen till bästa stället och det blev Ängelholm, klitterhus.
Vi fortsatte vår färd efter badet till underbara Arild där vi besökte en vingård och åt god middag. Besökte Mölle , kullaberg och såg en fantastisk solnedgång. Tog en promenad i Torekov och köpte varmrökta räkor och makrill. Så mysigt!
Älskar att campa när vädret är varmt😊

Att vara i fjällen på sommaren

Nu har vi varit här i över två veckor. Halva vår semester. Jag har tidigare sagt att här skulle jag kunna bo hela sommaren, det är ju så skönt! Nu har vi tyvärr inte fått så mycket sol och inga värmande grader! Det underlättar när man har hemsemester. Jag sa i början av semestern att jag lovade att inte prata om vädret, men det är verkligen inte lätt! Visst går det att genomföra det mesta även i dåligt väder men när solen och värmen kommer då blir allt mycket lättare, vackrare och mer avslappnat😊 Vi har haft varierat väder. De två sista dagarna har varit underbara. Graderna har legat på runt 20 istället för 6 som är det lägsta vi haft! Jag har gått med långkalsonger större delen av semestern. Och våra kängor har vi använt varje dag ( så gott som). Två gånger har jag badat och det har varit, uppfriskande😅 Urban har vägrat! Även ifall jag lockat med goda endorfiner😂
Att vara i fjällen, eller här i lofsdalen, är speciellt. Det är så tyst! Även ifall det varit ovanligt mycket folk i byn, så är det tyst! Du hör dina tankar hela tiden, du får tid att reflektera och tänka. Särskilt om du är en vandrare som vi. Varje dag har vi varit ute och andats den rena fjälluften.
Jag sitter på altan och ser fjäll med snö som ligger kvar sedan fjolåret. Jag hör det tickande ljudet av en ren, ledaren med störst horn går först. Det tickande ljudet kommer från benet som gör att de kan följa och hitta varandra. Vi har sett många renar och kalvar. De springer överallt på fjället, framför oss i bilen, och som jag sa, långsamt passerar de mig när jag sitter på altanen eller när jag äter middag eller frukost i köket, så traskar de förbi framför fönstret😊
 Lilla räven har även kikat förbi ett par gånger. Tog våra sopor vid ett tillfälle.
Ja, som sagt det är ett annat sätt att leva här. Det finns en mataffär och en klädaffär, det är allt! Och en restaurang ✌️ Vad mer behöver jag egentligen?
Igår vandrade vi upp på Hovärken och sedan runt fjället och hem. Efter det fick vi ett par timmar på stranden☀️ Idag vandrade vi in i skogen och upp för fjället för att plocka hjortron. Vi var ute i nästan 6 h och fick med oss närmare 10 l hjortron hem. Det  känns i våra kroppar😅
Om du får chansen att åka till fjällen på sommaren, så gör det, det är rofyllt för själen.
Imorgon lämnar vi lofsdalen för denna gång! Vi får se vart vi är på väg☀️

Cykla runt sjön

Nu är det dags för en cykeltur runt sjön. Det är 4,1 mil. Vi har cyklat den en gång tidigare, 2011. Jag kommer ihåg att vi fick lite bråttom på slutet för att hinna till affären och lämna tillbaks cyklarna. Denna gången hade vi våra egna cyklar. Jag minns att Urban klagade lite på sin cykel vi hyrde förra gången. Denna gången klagade han oxå, cykeln var för låg! ( han har en ny cykel, en som han hittade och sedan lämnade in till polisen och då ingen hämtade den fick han den) Allt gick iaf väl! Vi kom runt på 3 h och 20 minuter. Förra gången tog det 5 h😅
Första delen är inte jätterolig, du cyklar på en grusväg. Sista delen är vid sjön på smala mysiga stigar, den är fin! Vi stannade vid sjön och åt vår matsäck.
I slutet låg jag långt före Urban! Häftigt tänkte jag! Jag är först! Precis då kommer han och cyklar om mig! Han säger: "det gillar jag inte, jag kan inte ligga efter dig!"
(null) (null) (null)

Hjortonstopp! Plastpåsar på fötterna😂

Här är lofssjön som vi cyklade runt😊