Sista kvällen i Torremolinos

Då har vi kommit fram till vår sista dag i Torremolinos. Vi tycker alla att det känns som vi varit här länge! Imorse när vi gick ut vår morgonpromenad var det redan 30 grader! Vilka dagar vi haft! Och dessa underbara kvällar, när vi gick hem ikväll var det 26 grader kl 22:) Massor av folk ute, massor av shopping, musik och restauranger. Det är väldigt mysigt men efter ett tag är det rätt gött attkomma hem till lägenheten för att sitta på terassen och njuta av lugnet med ett spel yatzi och lite cava;) Nu ska vi krypa till kojs! Upp tidigt imorgon, 04! Kl 06.40 går planet till Sverige och regnet😫

Tack för denna resan! Ses snart igen bloggen!

Marocko

Igår var vi i Marocko över dagen, närmare bestämt i Tanger. Vi åkte med ett resebolag då det kändes smidigast. Bussen gick kl 06.10 så det var till att gå upp tidigt! Vi kom till Tariff, som färjan gick ifrån vid 10. Tanken var att båten skulle gå kl 10 men den var inställd så därför fick vi vänta till kl 12! Därmed var vi inte hemma förrän vid 23.30. Själva resan tog längre tid än vistelsen i Marocko ! Det var det som var minus! Allt gick mycket fort för att.vi skulle hinna med allt! Vi hade gärna njutit lite mer av vackra Marocko . Får väl bli en resa till Marrakesh vid något senare tillfälle;)

Vi hade en inhemsk guide som var väldigt duktig! Hon guidade oss på 5 olika språk! Berättade mkt om Tanger och Marocko . Tex att alla barn får gå i skolan och att ekonomin börjar bli stabil. De lär sig flera språk. Vi guidades genom mycket vackra kvarter där högre medelklassen bodde. Tänkte på de barn/ ungdomar som hänger i nordstan och är från Marocko och undrade varför de inte kunde ta hand om dem....
Det fanns inte så mycket tid att reflektera då vi gick från det ena till det andra. Vi såg kameler och fick rida på dem om vi ville, åt på en väldigt fin restaurang där de serverade god mat! De har så goda kryddor, tex hade de kanel i soppan;)
Såg en man med kobraorm och gick i de smala mysiga gränderna i medinan! Naturligtvis var försäljarna på hela tiden och hade lärt sig fraserna" inte köpa, bara titta".
Vi var även hos mattförsäljaren och han som kunde allt om olika kryddor.
Sen var det dags att åter åka hem. Vår guide visste allt om att gå före i kön eller skynda sig för att komma först till passkontrollen!! Han hade varit med förr! Detta var en upplevelse i sig! Jag vet inte hur många köer vi stod i för att visa pass och biljetter! En stämpel här och en stämpel där! Håll er efter mig sa guiden! Prata inte med någon, låtsa som ni inte förstår! Så lät instruktionerna innan. Efteråt förstod vi varför! Som vi sprang! Det blev interna konflikter mellan reseledarna när en tyckte vår guide lät oss gå före i kön! Som vi skrattade Oscar och jag😂😂 Hela resan var "in Rapido". Men nu har vi varit i Marocko😄

Tanger
våra guider. Den manliga guiden var väldigt lik Mark Lewengod;)
Skola
Svart kobraorm!
Smala gränder i medinan
Söta barn
Kryddförsäljaren
Mattförsäljning! Här en trött köpare;)