Värmland och Dalsland 10-12/5 2024

Långhelg! Vart ska vi åka? Finns så många fina platser att se i Sverige. Öland stod på min önskelista men läste om flera husbilsträffar där. Då blir det svårt med plats. Drömmen är att bara åka så får vi se var vi hamnar. Fricamping låter ju underbart. Jag tänker " ensamma i en skogsglänta, nära en sjö, solen skiner och Urban fiskar och får naturligtvis napp, en stor fisk som vi äter till middag. Fåglarna kvittrar och humlorna surrar! " Förstår ni? Precis så är min bild av Fricamping! Men var finns dessa ställen? Många småvägar är avstängda, eller det blir svårt att köra in med vår bil. Eller så står det camping förbjudet. Vi bestämmer oss för Värmland eller Dalsland. Vi åker och hoppas på Fricamping. Urban känner ju till skogarna här uppe. Vi hamnade slutligen i svanskog, där Urban bott med sina föräldrar. Marianne och Rune ligger begravda här så vi hälsade på dem och Urban gav dem nyplockade liljekonvaljer, vit och gulsippor.
Med utsikt över sjön myser vi ute med en go middag. Tre andra husbilar hittade oxå hit.
På morgonen borstar vi tänderna vid sjön och jag får minnen från min barndom då vi tvättade oss i sjön innan vi hade rinnande vatten i stugan😊
Vi rullar vidare, letar och letar efter nåt litet drömställe. Solen skiner och snart känns det som vi sett hela Värmland och Dalsland😅 Visst är det vackert men nu vill vi ut i solen! Slutligen hittar vi den sista platsen i småbåtshamnen i Dals Ed.
Här är det även en raggarträff och ett liveband! Vilka bilar! Unga som gamla träffas och visar upp sina bilar och delar erfarenheter.
Så var det dags att fara hem igen. Vi älskar våra resor med Fia, även ifall det inte alltid blir som man tänker sig😊

Hem igen 240505

Vi bestämmer oss för att åka hem idag. Men först ett besök i bordning shop😉 Och efter det,  vår tradition när vi är här, wienerschnitzel i Burg🤩
Mot färjan! Kvinnan i biljettluckan tittar på oss och säger: er biljett är för imorgon. Vill ni åka idag får ni betala 80 euro extra!
Nää!! Det blir till att tänka om! Vi tar en natt i Puttgarden, hittar en camping vid havet och får en fantastisk fin kväll i solsken. På håll ser vi kungsörn och med urbans kamera får vi dem på bild, en hel familj i boet högt upp i trädkronan😊
Vid stranden sitter fiskare på rad! Vinden är helt stilla och vi tar en promenad längs vattnet.
Idag, söndag, vaknar vi till regn och kan lugnt ta oss till färjan där vi denna gång får åka på utan problem😊
Vi är tacksamma för en fin minisemester och längtar ännu mer till vår längre semesterresa.

Minisemester till Tyskland och Nederländerna 30/4-5/5

Vi kör vid lunch på tisdagen. Sedan kommer 1/5 då vi är lediga och så två semesterdagar. Det blir en fin minisemester ju!
Dessutom ska vädret bli bra.
Vi kom ända till Burg i Tyskland på tisdagen. Hann med en tidigare färja än beräknat, kl 18 redan. Märklig känsla med så få turister på båten. Inga svenskar.
I Burg finner vi en ställplats i hamnen. Vi betalar endast 0,60 euro🤩
Så far vi vidare, jag lägger in ställplatsen vi bokat, tror jag….det visar sig finnas fler ställen med samma namn! När vi anländer gör vi det på en parkeringsplats, ingen ställplats😬 Jag lägger in den igen och 1,5 h bort finns den plats vi söker. Det är strålande väder och vi längtar bara till att få komma ut och njuta av solen. Bara att köra vidare. Slutligen når vi stället vi bokat. Och jag säger bara, vilken tur att vi bokade! Helt fullt! Ligger cykelavstånd till keukenhof så tror att det är därför den är populär. Egentligen ingen speciell plats men ok. Bara husbilar.
Hur det nu blev med cykelturen har jag redan beskrivit, inte så lätt att hitta som man kan tro. Och då hängde vi ändå på ett annat par som också var på väg till Keukenhof😅
Under natten vaknade vi till världens åsk och blixtoväder! Och massor av regn! Vi beslutade oss för att ställa in Amsterdam och istället åka norrut. Inte roligt att gå i Amsterdam i regn.
Tut tut och där kom brödbilen. Urban springer ut under sitt paraply och köper färskt ljummet bröd till oss.
Vi har nu landat utanför Lübeck. Vid havet. En ställplats som i princip är fullsatt nu. 8 h med en paus för tankning och fika tog turen. Och vi är så lyckliga och tacksamma för att vi valde gårdagen till att besöka keukenhof🙏 För hur hade det varit att se allt det vackra i regn? Vi som valde att sitta i skuggan och dricka öl igår!
Efter en promenad vid havet har vi nu ätit gott. Vi får se vart vi drar imorgon😊

Tulpaner i keukenhof, 240502

Tulpaner tulpaner tulpaner 🤩 Tusentals! Stora, små och i alla dess färger. Det är så vackert🤩 Över förväntan!
Vi sätter oss i skuggan och tar en öl. Ja, så varmt är det att Annika blir törstig på en öl! Tittar ut på den lilla fontänen och njuter av musiken från en gammal positivorgel. Så många turister, främst från Asien och Indien. Hör en svensk. Vi är i Nederländerna, Keukenhof som är kända för sina tulpaner och har öppen 1,5 månad. Många tulpaner var redan döda eller vissna. Den 11/5 stänger de.
Vi cyklar till och från vår ställplats, Het groene Hart. Och vi cyklar fel, väldigt långt fel…. Minst 3 mil har vi cyklat idag. Förbi både kanaler och tulpanfält. På hemvägen köper vi jordgubbar, endiver och vit sparris till god lax som vi grillar på kvällen.
Tur att det är flakt landskap, då går det ju ändå bra att cykla långt. Det finns gott om cykelleder. Nederländerna är kända för att vara ett land där många cyklar. Men ändå stannar inte biltrafikanterna och låter oss cyklister köra först! I en korsning fick jag tvärbromsa!
Vi har ändå haft en fantastisk dag att minnas😊
Svårt att välja ut foton, har tagit så många!