Avslut på Europaresa 2022

Sista natten i Tyskland blev i Lübeck. På campingen där vi brukar stå, schönböcken. Sen middag i solnedgången. En ljummen kväll. Det blev ett fint avslut. Inatt kommer vi också till en av de bästa ställplatserna, hos mina föräldrar i gamla köpstad😍 Då har vi varit ute i tre veckor och hade lätt kunnat vara ute minst lika länge till😊
Det blev en sväng om bordershop, bilen är nu tungt lasstad 😅 Färjan puttgarden-Rödby, snabbt och smidigt.
Så hur utvärderar vi nu denna resan? Vi ger 8 av 10.
Vi gillade bägge två Dolomiterna och hade gärna stannat där ett par dagar till, det fanns flera fina vandringsturer. Jag hade gärna cyklat mer men det är jobbigt med aktivitet i värmen. Urban tycker om att börja med att landa någonstans, acklimatisera sig i värmen och få ro i kropp och själ. Jag är nog lite mer rastlös och gillar att vara aktiv. Men får väl erkänna att det även är skönt att bara vara.
Vi har sett det vi planerade att göra och lite till.
Nu ser vi fram emot nästa resa som blir i september, till Afrika.
Förresten så firar vi 14 år på lördag, vi i ur och skur, nöd och lust, ❤️

Moseldalen, Mehring och Bernkastel

Vi lämnar champagneområdet och drar vidare mot Moseldalen. Höga temperaturer i solen! Allvarligt i hela Europa. Nu kommer den ikapp oss och vi har haft temperatur på över 40 grader. Det går faktiskt knappt att andas och man orkar inte så mycket. Om det fläktar är det som någon står och blåser med en varm hårfön på oss! Mycket märklig känsla. Vi landar för natten i Mehring. I Moseldalen finns det flera ställplatser längs floden. Och det är billigt, va 160kr för en natt med el😊 Många svenskar här, och faktiskt flera från Borås. Hörs direkt på dialekten😅
När du kör längs Moseldalen så följ floden. Som en av boråsarna sa: lägg ner GPS den vill alltid ta en annan väg😅 Nästa stopp blev Bernkastel, vi bodde på en ställplatsen, Graach an det Mosel och cyklade in till Bernkastel i värmen, i fläkten av hårfönen😂 Bernkastel är en 700 år gammal stad med korsvirkeshus. Mysig😊
Det blev en god apfelstrudel😍. Vi har även smakat några viner och köpt ett par flaskor😊 En vinodlare var orolig för skörden då de behöver regn nu. Hon sa: passa på att drick vin nu medans det finns😬
Vi hade planerat att stå på en ny ställplats innan hemresan men vi hittade ingen som vi blev förtjusta i, så nu är vi på väg hemåt.

Rhondalen och Epernay

Ibland blir det inte som man planerat, ibland blir det bättre och ibland sämre. Om man tex kör fel ( vilket vi inte brukar göra så ofta som tur är), då brukar jag tänka att det var inte menat att vi skulle åka den vägen. Ibland hamnar vi i bilköer men vi har klarat oss bra denna gång men det är något man får räkna med. Du kan välja betalvägar som oftast går snabbare men du kan även välja ickebetalväg, och de tar då oftast längre tid. På dessa vägar finns det ofta mer att se. Urban tycker att de är mycket roligare att köra och framförallt skönare för själ och sinnen. Men ibland behöver vi komma lite snabbare fram då får det bli betalväg.
Från medelhavet planerade vi att följa Rhône dalen och se om vi hittade en vingård att stå på över natten. Det blev inte som vi planerat! Det blev slutligen Camping La garenne 3 km från La Voulte-sur-Rhône. Det blev många timmar i bil. Men några fina byar, otroligt vackra solrosfält och flera frukt, vin och grönsakshandlare passerade vi ( de är så fina och ofta billiga) Vi stannade vid ett och köpte lite frukt. Vid ett tillfälle stannade vi vid en vinodling och vackra aprikosträd, byn hette champagne😊 Urban sa åt mig att inte röra frukten. Men, sa jag, det är väl ingen som märker om jag tar en enda liten aprikos? En minut efter detta samtal kom en argsint man i sin bil och frågade vad vi gjorde? Vi bara tog några foton, sa Urban. Och han verkade nöjd med svaret. Tur att jag inte tog någon aprikos😅😬
Nästa stad blev i Epernay, champagnes huvudstad. Finns en aveny med exklusiva champagner. På turistbyrån fick du smaka tre sorter från ett mindre familjeföretag Claude Michez. Det tyckte vi mycket om.
På kvällen åt vi en god middag på den lilla tavernan på campingen. En kvinna sjöng franska sånger och vi drack champagne😍 denna campingen heter municipal de la Epernay. Enkel och mysig.
Av ett annat svenskt par fick vi tips om en liten by Hautvillers. Där ligger den gamla Benedict munken DomPerignon begravd. Det var inte han som gjorde den första champagnen men inspirerade många, därav namnen på den fina champagnen Dom Perignon. I denna lilla by som var så vacker kunde man provsmaka champagne. Men vi var där på fel tid, under siestan, så inte mycket var öppet. Och det är 38 grader varm ute😬😅
Nu drar vi vidare med några flaskor champagne i bagaget, trots allt😊

Grimaud

Medelhavet! Jag ligger och bara flyter i medelhavet! Min hud blir salt, vinden fläktar och solen skiner! Palmer vid stranden. Baguette och croissant till frukost. Rosévin och sallad till lunch. Salta chips på em. Middag ute och självklart blir det musslor!  Vin, supermåne, och fyrverkerier på stranden innan midnatt😍
Vi är i Frankrike och valde åter igen Grimaud, camping de la plage. Vi var här förra sommaren. Här är det en härlig strand och en fin by, Frankrikes Venedig. Lägger ändå upp några bilder som ni säkert känner igen från förra året😊
Vi fick inte lika bra plats denna gången men blev glada över att det ändå fanns en plats när vi kom vid 15.30 på em🙏 Att åka utan att förboka är ju precis vad man vill när man har husbil, det är känslan av frihet som är så underbar. Men så här på högsäsong kan det vara lite svårt med platser, vi är liksom inte ensamma på vägarna😅 Det bästa hade varit att åka vår eller höst men än så länge arbetar vi och har inte den möjligheten, kanske om några år.
Om någon undrar så tog det ca 7 h från sirmione till Grimaud. Och måste vi välja, Gardasjön eller medelhavet, så är svaret enkelt: Medelhavet😊
Efter tre nätter här och drygt två veckor på resande fot, är det nu dags att börja dra oss hemåt. Vi tar det lugnt och hoppas få se fina ställen på vägen hem😊

Boule

Campingens eget vin👌

Sirmione

Två nätter i Sirmione på Sirmione camping. Den ligger alldeles i början av halvön, längst ner i södra Gardasjön. I byn finns ett väl bevarat slott från 1300- talet som ägdes av verona familjen. Det är väldigt välbevarat. Vi ser det utanpå, kliver över bron in till själva slottet och där finns massor av affärer, restauranger och väldigt många "gelatier", glassstånd. Det blir mycket glass och även god citrondryck. På kvällen är det fullt  med folk överallt med sångare på olika restauranger. På dagen går vi ända ut till udden, och badar vid Jamaica beach. En märklig strand med platta klippblock. Och väldigt hala. Det gäller att ha badskor och en hjälpande hand😅 Kände mig som tant mormor😂
På campingen finns en gin pool med utsikt ut över Gardasjön. Vi har det gott😊
Imorgon drar vi mot Frankrike!

Ser ni urbannpå en liten ö?

Färskpressad citronjuice

Glass i stora lass😅

Cisano

Klockan är halv 9 och vi tar på oss badkläder och går ner till stranden. Badar i solnedgången😍 Det är 26 grader i vattnet och 32 i luften! Dessa kvällar och morgnar är så ljuvliga😀 Nu har vi varvat ner och kommit in i det långsamma lunket. I denna värme orkar man inte med så många aktiviteter. Det blir sol, bad, läsa bok, lyssna på sommarpratarna, äta och dricka gott😀 Igår var vi ute och åt middag i Lazise. Satt under vinrankorna🥂
Jag har faktiskt även hunnit med ett par joggingrundor.
Imorgon åker vi vidare till Sirmione, södra Gardasjön. Vi blir där två nätter sedan lämnar vi Italien och åker mot franska rivieran. Nu saknar vi havet. Vattnet här har en gyttjig botten. Så när flera badar blir det väldigt grumligt och ser väldigt smutsigt ut. Längre ut är vattnet oftast klarare. Och på morgonen är det väldigt klart. Längst i norr var vattnet mycket finare men kallare. Nu får vi se hur det är i söder😀

Ser ni druvorna i taket?
Morgon i Lazise

Vila efter en runda
Min joggingrunda
En härlig ljummen kväll

Bardolino dag 8 och 9.

Cyklar du norr ut kommer du till Bardolino. Det ligger ungefär 3 km från campingen. En lagom cykeltur. Bardolino är ett relativt känt vinområde. Det ligger flera vingårdar i närheten. Igår valde vi en som vi lätt kunde cykla till. Gården heter Zeni. Mer som en bordershop i Tyskland😅. Vi fick en biljett där vi fick 6 provsmakar var att välja på olika viner. De hade även ett museum för att visa familjen som äger gården och hur de skördat på gården sedan mitten av  1800-talet. Det var goda Viner. Köpte 6 flaskor.
På kvällen cyklade vi i solnedgången till själva byn. Lite lik Lazise men kändes kanske något mindre. Vi tog en glass och strosade i gränderna och hamnen, så mysigt.
Hamnen i Bardelino
Bardelino
Mysiga gränder

Vinrankor

Olika druvor
Vår badstrand😊
Vackert😊

Cisano, mellan Lazise och Bardolino, natt 7

Vi lämnar Torbole och åker till sydvästra sidan, närmare bestämt Till camping Cisano som ligger mellan Lazise och Bardolino.
För mig är det så att det tar lite tid att komma till ro och känna in vad jag tycker om platsen. Och när vi ska lämna gör jag det nästan alltid med lite vemod. Spelar kanske inte så stor roll var jag står? Det är mycket annat som spelar roll. Omgivningen, väder och var vi än är, så är det så mysigt i husbilen😊
Nu har vi dragit ut markisen tagit fram mattan, lite ljus och urban har nu fått pröva sitt nya sidosolskydd. Vi planerar att stanna här i alla fall i tre nätter, och då "boar"vi in oss lite mer.  Vi står under olivträd. 😊
Vi har en lugn morgon, ätit en god frukost och sitter nu och dricker lite vatten. Det är redan väldigt varmt, syrsorna är i full gång. Vattentemperaturen är 26 grader här så nu kan Urban bada😂 Det är en liten privat strand nedanför campingen. Sten, sand och snäckor, så det är badskor som gäller! Finns även ett badlandskap på campingen jämte som även tillhör denna campingen, men tror vi väljer sjön.
Igår kväll cyklade vi in till Lazise, 2,2 km. Vilken mysig by! Som Visby ungefär! Och där var allt folk😅  Bergen här är inte så nära som de var i Torbole. Men vi fick en vacker solnedgång och bergens siluetter blev magiskt vackra. Så det fick bli en kyss på en bänk😂 ( se bild)
När vi kom hem kom regnet! Inte lite regn och åska och blixtrar!! Vi satt en stund och tittade på detta ljusspel. Vi fick till slut gå in då regnet ökade. Här är det sandunderlag och det sluttar, vad händer då? Jo det blir lerigt! Vår fina matta blev brun🤪 Men med solens strålar har allt torkat igen och vi kunde borsta bort det.
Ikväll blir det cykeltur mot Bardolino och kanske någon vingård😊 Men först sol och bad😊

Ser ni svanen😊
Lazise

Olivträd ovanför sängen

Vårt nya solskydd

Torbole natt 5och 6

Jag går upp så tyst jag kan för att inte väcka Urban. Klockan är 8. Det är varmt! Nu behöver jag inget duntäcke. Jag hoppar i joggingskorna och ger mig ut på en tur för att se mig omkring. Springer längs vattnet som många andra gör. Viker av och ser ett bageri, köper frallor. Springer vidare och avslutar med ett dopp i Gardasjön😊
Vi är i Torbole, norra delen av Gardasjön. Vi står på en ställplats, camperstop. En väldigt enkel ställplats men den ligger precis vid sjön. Här är det många surfare, för det blåser. Vattnet är bara 11grader när vi kommer. Men har stigit till 16 grader nu. Det är stenstränder men fint vatten. Vi får ta på oss badskor.
Bergen sträcker sig runt sjön. Många cyklar, vandrar eller springer. Vi cyklar till en liten by som heter Arco. Det blir ca 1,2 mil. Det är varmt, över 30 grader. Men cykelvägen är lite lummig. Passerar vinrankor,  och faktiskt kiwiträd, som jag aldrig sett förut. I Arco finns en gammal Borg, högt uppe i byn ( se kort). Dit cyklar och går vi😅 Men en fin utsikt och det fläktar skönt. När vi kommer ner till byn blir det italiensk glass. Vi sätter oss i skuggan framför kyrkan. En gatumusikant står och spelar fint, och vi känner att vi har det rätt gott🙏😊
På kvällen blir det ytterligare en cykeltur till den närliggande byn, väldigt mysig. Dags för pizza och pasta🥂
Nu börjar vi acklimatisera oss i värmen😅
Imorgon drar vi vidare, vi får se var vi hamnar😅

Kiwi!

Arco
Till borgen cyklade vi!
Urban på cykel😊

Visst är de vackra mamma?
Apperol

Italien, Dolomiterna 3-4 natten

Vi kör från Tyskland, genom Österrike och hamnar slutligen i Italien. Tänk tre länder på några timmar! Och fem länder på två dagar😊
Vilken camping ska vi välja? Jag läser tips från andra på olika sighter! Jag googlar på resemålet! Jag tittar i mina appar! Och söker på goggle Maps! Väldigt mkt tid går till detta. Första stället vi kom till var fullt! Då ringde jag till nästa alternativ och fick napp😊
Vi bor på Caravan park sexten. En stor camping. Men väldigt fin! Lite åt det lyxigare hållet! Finns många vandringsleder härifrån. Pratade med vår granne som varit här i 9 dgr och vandrat. Dock är det dåligt väder på ingång😬 Det vi planerat att se är Cime di lavaredo ( tre topparna). Det blev en buss dit. Sedan tar det ca 3 h att gå runt. Så vackert! Tills regnet, åskan och blixtarna kom. Alltså respekt! Detta väderomslag! Inatt haglade det, stora hagel, lät som stenar mot taket! Tillbaks till vår vår vandring. Ja, egentligen inte så mycket mer att säga…mer än att vi verkligen njutit om det varit sol hela tiden☀️ Vi blev pisseblöta! Alltså ända in på kroppen, allt var vått. Jag kunde knappt röra mina fingrar. Det jag fokuserade på att se vad foten landade för att inte halka. Men vips så låg jag där😂 Sanden blir som is när det regnar. Nu är jag nyduschad och varm, njuter av att jag nu även fått vandra i dolomiterna👌
Imorgon drar vi vidare till Gardasjön!

Utsikt över campingen

Entrén till toaletten😊

Sommarsemester 2022. 1-3/7

Vi åker av färjan från Gedser till Rostock. Klockan är 22.30. Nu ska vi hitta någonstans att parkera för natten. Jag har hittat ett par ställplatser i närheten av Rostock som vi riktar in oss på. Men när vi ska lämna hamnen finns en parkering där flera husbilar står parkerade för natten. Snabbt bestämmer vi oss, vi stannar här. Vi behöver sova då vi är trötta. Vi bäddar ner oss snabbt, det regnar ute. Vi är på väg, semester 2022😊
Vi har inte betalt för parkeringen. Vi förstår inte riktigt var vi betalar eller om det ens behövs? Kanske kommer vi får en faktura hemskickat😬 Fast vi väljer att tänka vi fick en gratisnatt, än så länge😂
Vi rullar iväg vid 8 tiden. Kör och kör och kör! Tråkig väg men det går snabbt och det flyter på🙏
Vid 17 tiden är vi väldigt trötta och bestämmer oss för att stanna. Genom goggle Maps hittar vi en ställplats, Gasthof zum Bayerischen, Marktplatz, Greding, Tyskland. Den ligger precis vi A9, så lätt att köra på och av. När vi kommer ser det fullt ut😬 Men en kille vinkar in oss och upp till en ny "platt" som öppnas upp för oss och alla andra som kommer efter oss. Så vips blev det fullt och då menar jag riktigt fullt! Men det var bra ordnat och mycket tyst och lugnt. Alla verkar vara trötta och ska vidare imorgon. Blev ändå förvånad hur tyst det är! Vi undrar hur det blir när alla ska iväg imorgon bitti!? Vi vaknar strax efter 8. Urban utbrister: men Annika, nästan alla har åkt och vi har inte hört något! Så var det😂
I alla fall, vi fick en fin kväll med god wienerschnitzel och en öl inne i byn😊
Nu rullar vi vidare, mot dolomiterna😊