Sista natten

Blev i Ettenheim. Här campade vi även andra natten på utresan. Tog ett svalkande bad i bassängen och åt sedan en god middag. Kom iväg klockan 9 på morgonen och beräknar att vara hemma vid 01. Det blev en lång dag men det har gått bra. Vi tackar "Urban tour" för en mycket fantastisk, underbar och härlig resa, bästa föraren och guiden;) Sammanlagt blev det ca 600 mil genom 7 olika länder;)
Och idag firar vi 5 år tillsammans ❤❤
Nedan visar vi Öresundsbron! Sverige;)

Vackra vägvyer

Många vinrankor och solrosfält har vi passerat som inte är svårt att vila ögonen på;)

Lägre höjd

Härifrån kunde man vandra olika leder. Ser ut som i filmen sound of music;)

Mer Mont Blanc

Fler bilder från Mont Blanc. Ni kanske inte ser det på bilden men här vandrar de upp till toppen;)

Mont Blanc

3834 m högt! Europas högsta topp! Där var vi idag, helt fantastiskt:)) Jag som älskar att vandra i lofsdalen och älskar Norges natur blev nu helt förtjust i alperna. Det är ju här man ska vandra;) Det får bli en annan resa! Ja , Johanna, linbanan var häftig det killades gott i magen när det gick rakt uppför berget;) Speciellt när man tryckte med 70 andra personer i linbanan, då trodde man knappt att den skulle hålla! Väl uppe blev jag lite svårandad och händerna domnade på mig, konstigt! Men det var med förtjusning!

Annecy

Vår tanke var nu att ta oss till Paris men det är ju väldigt varmt så plötsligt ändrade vi oss och har styrt resan mot Chamonix. Vi skall imorgon ta kabinen upp till toppen på Mont Blanc, ca 3800m. Hade tänkt att åka idag men det blåste för mycket. Därav campar bi här inatt. Det är så häftigt med de snöklädda bergen runt oss;) vi hoppas det blir en tur imorgon, det beror på vädret. Det regnar åskar och blixtar här.....
Tillbaka till Annecy, utsedd till Frankrikes vackraste stad. Det kan jag hålla med om så mysig och charmig;) Men massor av folk. Här är ett par bilder från Annecy (där vi satt och åt), och Mont Blanc.

https://cdn1.cdnme.se/3344912/6-3/pic_51ec3fa59606ee643b9adab5.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/3344912/6-3/pic_51ec3fbcddf2b3532bbf6de2.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/3344912/6-3/pic_51ec3febddf2b351d5fbfd3d.jpg" class="image">

Ponte Du Gard

Måste först korrigera senaste inlägget där det står att vi såg självkontroll. Jag menade sjölejon;)) så det kan bli!
Vi var och så Ponte du Gard, en romersk viadukt! Och där gick vi nu;) efter det reste vi vidare och badade i en bergskanal, där många paddlar, väldigt vackert! Vi sov på en caming som inte var den mordenaste;) Där var det toalett med hål i golvet, Johanna!! Och på natten vaknade jag av att någon var utanför tältet!! Kanske ett vildsvin? Jag väckte Urban och bad att han skulle gå ut och titta men han ville inte....Vi fick aldrig reda på vad det var!

Marinerland

Lämnade campingen klockan 5 på morgonen, eller rättare sagt då rev vi tältet, stackars grannar! Åkte med färjan kl 7 och var i Nice redan kl 11. Åkte sedan mot marinerland där vi såg en fantastisk show med först självkontroll sedan delfiner och sedan störst av dem alla späckhuggare! Jag tycket det var fantastiskt! Speciellt när de fick späckhuggarna att prata, då fick jag en tår i ögat ;) Glömde berätta att jag såg en val i Medelhavet när jag satt och solade på däck! De andra satt inne och blev minst sagt avundsjuka;) Höll knappt av att få sovplats inatt, kände oss som Maria och Josef som letade efter boende och allt var fullt! Den tredje campingen vi frågade på fick vi plats på. Vi åt middag kl 21.30! Nu ska vi åka och titta på en romersk viadukt ponte du gard.

https://cdn1.cdnme.se/3344912/6-3/pic_51ea394ae087c311b57eea7e.jpg" class="image">

Sista dagen på Korsica

Då har vi badat färdigt;) Ikväll går vi ut och äter en fin middag. Allt ska vara packat och klart för båten går kl 7 i morgon.

Frukost

Måste få med en bild på vår klassiska frukost! Baguette och croissant;)

Badminton

Lite motion på senkvällen;)

Tvätt

Nytvättat nu på morgonen;)

Muscat

Ett gott vitt inhemskt vin att svalka sig med efter en dags solande och badande;) Idag har det varit riktigt varmt! Stranden på fm och poolen på em. Frukt och vatten på stranden och sedan sallad gjord av Urban. Oscar äter nudlar;) Vid poolen intas även dagens glass;) Middag vid 20 tiden, också den serverad av Urban, min mästerkock;) Vi har det bra med andra ord!

Kylskåp att hyra!

På campingplatserna kan alla som vill hyra ett kylskåp. Är du intresserad så kommer de och levererar ett till ditt tält. Det är väldigt många som har det här. Finns även mindre kylfack att hyra;) Tror att det är lönsamt här i värmen där det är populärt att tälta. Men undrar om det är en affärsid'e att ta med hem till Sverige, vad tror ni?

Bonifacio

Ligger sydspetsen på Korsica. Härifrån kan vi se Sardinien. Så mysig bergsby! Smala små gränder och en fantastisk utsikt. Vi gick bl.a. Ner och upp de 187 trappstegen ner till havet. Och de var inga vanliga trappsteg , de kan lätt dubblas, så höga var de! Och i 30 graders värme är detta mycket ansträngt;) Men värt varenda steg;) observera att set är oscar ute på klippan, Urban och jag vågade inte;) Efter det avnjöt vi en god lunch och sedan bar det iväg tillbaka längs hela östkusten tillbaka till Calvi dit vi nu återkommit till samma camping. Klockan är över 22 och jag sitter i linne och kort kjol och är varm! Underbart:) Nu ska vi bara sola och bada igen:)

Vilka vägar!

En sådan fantastisk natur Korsica har! Vilka vägar vi åkt! Smala, slingriga nästan utan räcken på 1500 meters höjd! Då blundar jag i kurvorna ifall vi får ett möte;)) Det går inte att visa eller beskriva det vi sett i ord eller i bild det gör sig inte rättvist. Men här är ett litet försök;)

Roundtrip

Nu har vi nästan rest runt hela Korsica. Vi har varit i Porto och åkte efter det till Porto Vechio som ligger sydost om Bonufacio. Själva staden var inte så rolig. Mycket dyrt och inte alls så mysigt som vi föreställt oss. Bodde på en camping som låg långt från både hav och centrum. Men korkekar hade de! En sådan som tjuren Ferdinand satt under och luktade på sina blommor. Här är det jag som är tjuren;)

Flodbad

Här badas det, kallt och skönt!

https://cdn3.cdnme.se/3344912/6-3/pic_51e1b6d2ddf2b35ed4690385.jpg" class="image">

Porto

Har åkt på slingriga smala vägar till porto idag. Det gick inte att köra fort;) bor på en camping som är byggt i etager. Har badat i floden idag, underbart. Sedan testade vi en stenig strand med stora vågor. Efter det åkte vi vidare bland får, getter, grisar och kor in i skogen bland höga berg och badade i ett vattenfall som vi tyvärr inte fick ngn bild på. På denna camping finns en del myror så vi drar nog vidare imorn;)

Båtägare!

Jaha det var som vi trodde, inget man köper för en hederlig penning N Johansson och T Oppendahl båda kända för skattebrott och tvivelaktiga penning transaktioner. Det är ju alltid lika intressant att se hur svenska staten ständigt missar att håva in stora skattebelopp som driver omkring på våra oceanerna!

Campinglyx

Även på en camping kan man lyxa till det;) Jordgubbar och kaffe med likör från Korsica ;) Gott!!

Utsikt

Från borgen i Calvi. Där fann vi även Columbus grav;) efter den vandringen blev det glass i stora lass;)
Det är skönt här för det finns inga stora hotellkedjor som Ving eller Fritidsresor, märkligt men skönt!
Imorgon drar vi vidare till Porto. Det blir till att riva tältet tidigt imorgon, så inget internet på ett tag!

Boule och lyxbåtar

Kunde inte låta bli att ta på gubbarna som spelade vid torget. De putsade sina klot och verkade ha det skoj. Urban blev lite sugen;) Vi gick vidare och hittade denna fina båt från Sverige! Här låg flaskorna på kylning och kuddarna var uppuffade så snyggt av kapten, men vilka som ägde båten såg vi inte:(

Siesta

Har man här på ön;) Det blir nästan folktomt både vid havet och i poolen mitt på dan! Sedan blir det fullt ös igen! Här ser ni två trötta grabbar;) Urban är röööd, inte brun! 😝

Stranden

Här ser ni Calvi från stranden och två badpojkar;)
Nä, Johanna, inget hål i marken på denna campingen som tur är;) Till Mathilda och Malin så kan jag berätta att han saknar inte er ett dugg, lugnt och skönt;) Nä, visst saknar han er;)

Camping

Så här ser det ut där vi bor nu;) . Blev så glad att jag nu fick internet, gratis på campingen. Tog ett tag innan jag förstod lösenordet, jag kan ju inte ett ord franska och många pratar bara franska inte ett ord engelska. Men alla hälsar och är trevliga, det är bara att le och säga bonjour;)
Ser ni på bilderna hur landskapet ser ut, för er som inte varit här? Det är mycket bergigt, fantastiskt fint men mycket slingriga vägar!

Calvi

Vi körde direkt till calvi och var framme vid 22 tiden. Det var festival i stan och fullt på campingplatser!! Slutligen hittade vi en och känner oss nu nöjda. Vi sover mycket bra för er som undrar;) Igår badade vi både i havet och i poolen:) På kvällen promenerade vi in till hamnen och byn. Väldigt mysigt, vi åt trerätters på en restaurang och firade att vi nu var framme.

Korsika

Vi anlände på kvällen till korsika. Kl är 20.30 och det är 30 grader varmt! Har hört att även i Sverige är det fint men kvällarna här är ljuvliga;)

Europaland i Tyskland

Här spenderade vi en dag och åkte fräckaste banorna;) Ja, inte jag så mycket men de andra två:) Wienerznitsel och öl är inte så fel!

Nice

Nu är vi i Nice och väntar på båten till korsika;) Har inte kunnat blogga, får sällan tillgång till bloggen:( men vi har det bra, har gått väldigt bra med körningen. Urban kan verkligen köra:) Höga berg, alperna, snö , sol, värme, regn, djupa dalar och slingriga vägar. Har åkt genom Danmark , Tyskland , Schweiz , Österrike, Italien och nu Frankrike. Vi har redan sett och upplevt mycket, bl.a. Neuscweinschloss, tror jag det stavas;) törnroseslottet med andra ord! Och ätit pizza i Italien i en liten by där vi campade med vindruvorna växande bakom tältet;) Men nu längtar vi efter sol och bad:))

Mot Korsika;) Semester 2013!