Malö camping 27-29/8

" Det ska visst vara ett Taubelopp på ön idag", sa jag till Urban. Vi tog våra cyklar för att upptäcka Malö och flatön. Vi passerar pittoreskiska små vikar. En segelbåt glider sakta fram på havet. En motorbåt rusar förbi och många är ute och paddlar.  Vi passerar handelsman Flinks restaurang och handelsbod. Här var Evert Taube och hälsade på några somrar. Och här skrev han många visor som tex Maj på Malö😊 Det finns en stor Sten där han visst ska ha suttit och skrivit och dikterat.
"Vi kan väl cykla in här", säger jag. " lite mysigare än att cykla vid vägen. Och titta det är snitslat oxå! Kanske är det banan som varit för taubeloppet?"
" vi får nog vända Annika, banan går rätt in i skogen".
" Men vi kan leda cyklarna, det ser ju mysigt ut!"
Vi cyklar och cyklar, små grusvägar och skogsstigar. Vi följer de oranga snitslarna, verkar aldrig ta slut!
" Det kanske finns svamp här?"
Och det fanns det, både kantareller och Karl Johan😍
Snart började vi se skyltar, 8 km, 10 km, 15 km. Och vätskekontroll, folk som stod längs banan och klappade händer och ropade heja!!?! När de såg oss började de skratta och undrade om vi var harar😅😂
Vi bestämde oss för att inte passera målgången, vi avbröt loppet😂 Vårt guld hade vi redan fått,  gula kantareller 💪
Vi är nu på Malö camping. En liten camping vid vattnet. Ingen modern camping men precis så vi vill ha det, lugnt och skönt! Vädret är varierande, lite regn, blåst och sol☀️ så det blev både mys under filten med en bok, grillat och bad! Vi fick besök av jonathan och kathrin som stannade över natten. Naturligtvis blev det en kantarellsmörgås och champagne, så GOTT!!! Och tågspelet🙃
Idag blev det en underbar dag på Rossö☀️ En fin helg🙏
(null) (null) (null) (null) (null) (null)

Husbilsrepotage

Vi har nu varit i Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz och en snabbis genom Italien 😅 vi har varit ute i tre veckor. Allt har fungerat mycket bra. Vid ett tillfälle, på en camping har vi fått visa vårt covidpass.
Hur är det att semestra med husbil i Europa ?
Bekvämt.! Du har hus och mat med dig! Endast vid ett tillfälle var det svårt att hitta en parkering!
Du sover gott i en skön säng! I takfönstret ser du stjärnorna och det fläktar skönt😊
Det ger en frihetskänsla och eg behöver vi inte mer än detta!
Ska du sova på en camping så se till att komma innan kl 18, då är det störst chans att du får en plats!
I Frankrike där vi varit större delen av vår semester finns det oftast inte papper på toaletten, så ta med en toarulle när det är dags att gå😊 Varje morgon har vi ätit färskt bröd och croissanter😍 För det mesta äter vi mat hemma. Till lunch blir det sallad och på kvällen något varmt. Några restaurangbesök blir det såklart, musslor, fisk, ostfondue!
Vi har redan börjat prata om var vi vill åka nästa sommar. Nu lutar det åt Portugal. Vi får se😊
Först en höst och vår med flera helgutflykter!
Vi avrundar vår resa med Ställplats hos mina föräldrar i Varberg😊
Nedan följer några husbils foton😅
(null)
God lunch och rosévin förstårs
Klassiska yatzy
Frukost

Frukost inomhus

Natt 20-22

Jag frågar ett par,som jag ser är från från Polen, om de vet om och var vi kan ställa vår husbil. Hon visar mig vägen till en kvinna som verkar vara den som äger stället. Hon har långt hår, "skägg" och det luktar svett. En man reser sig upp och erbjuder sig att visa var vi kan stå. Även han luktar svett😅 De öppnar en grind och på den står det att grinden ska vara stängd pga av vildsvin i området. Vi passerar den ena husvagnen efter den andra och det känns lite som en begravningplats för husvagnar, 😬
Här kan ni stå säger kvinnan och Urban som kört husbilen efter oss backar in bilen mitt bland de värst slitna vagnarna😅 grannen jämte oss har en skylt där det står " walking zombie area "! Grannen på andra sidan har disk som inte har diskats på länge! Damen med skägget, visar vad toaletten är genom att peka på en nedsliten bod. Tack, säger jag, men skyndar mig sedan in i husbilen, drar ner rullgardinen och tänker verkligen inte gå utanför denna dörren igen😅 Vi dricker lite vin och äter kronärtskocka som vi doppar i smör. Vi tittar på det senaste avsnittet av allsång på Skansen och allt känns lite bättre🙏
Sedan vi lämnade min kusin har vädret blivit sämre. Det har regnat en hel del! Vi ser på väderkartan att så kommer vädret förbli.  Så vi börjar dra oss hemåt, mot Sverige!
Att hitta camping är inte så svårt, ibland läser jag om olika tips och på GPS är det bara att söka på camping så kommer det upp närliggande sådana! Oftast har vi tur och allt blir bra men ibland, särskilt om vi är sena ute, kan det vara fullt och det blir en sämre plats. Men aldrig har jag stått på en liknande camping som den jag ovan beskrev😂
Och när regnet faller ner är vi så tacksamma för vår fina husbil Fia😍

Natt 16-19 La Monetier les bains

Bjällrorna från alpkosssorna spelar för oss där vi går på alpleden. Flugan surrar vid mitt öra. Murveln tittar fram från sitt bo och ropar , på sitt sätt, till en annan murvel😊 Rovfågeln flyger långsamt strax under oss och jag andas in den sköna alpluften. Jag kan inte hålla räkningen på alla vackra olika blommor som finns, de är så många och de verkligen lyser med sina vackra färger. Runt oss stiger bergstopparna rakt upp, den ena toppen högre än den andra, vissa med snö och andra utan. Nedanför oss ligger byn Monetier les bains. Där bor min kusin Stefan och hans fru Nina större delen av året. Vi är nu där och hälsar på😊
Det finns många vandringsleder att välja på! Det är även många som cyklar, både på leder och på alpvägarna. Tour de France passerar här och många vill cykla till toppen för att där fotografera sig framför skylten som bevis på detta. ( se foto)
Vill du, kan du välja " rafting" i forsen. På vintern är det naturligtvis skidor som gäller. Det bor strax över 1000 människor i byn. Det är verkligen en charmig och levande by. Många byar vi passerat ser det knappt ut att bo någon i. Men här är det full aktivitet. Många känner varandra och alla verkar kunna lite av varje och hjälper varandra. Det gäller att hålla sig väl med borgmästaren så du får en bra skatt😅
Vi vandrar i två dagar, äter och dricker gott på restaurang och hemma med deras vänner från byn. Tiden går fort och det är dags att ge sig iväg. Vi stannar till vid en ostaffär och köper ost gjord av alpkossornas mjölk, så gott! Tack för fina dagar och er varma gästvänlighet, Stefan och Nina❤️
Redan första kvällen fick vi smaka på en känd fransk likör som heter  chartreuse.  Den är gjord av munkar som bor i ett kloster vid samma namn. I likören sägs det vara över 100 örter och tidigare sa man att den var bra för att förebygga sjukdom. Procentsatsen alkohol är hög, 45% är den gula och den gröna är 55% , hmm! Självklart blir det ett besök på klostret och inköp av ett par flaskor😅
Nu drar vi vidare! Vi vet inte riktigt var, tyvärr ser väderprognosen inte så bra ut🤨 Ska vi dra ner till rivieran igen kanske…. (null)

Första gången jag prövar ost fondue 😍