Northeim, sista natten

Tältar sista natten, för den här gången! Längtar redan till nästa gång😊
Igår körde vi mest hela dagen. Besöket på märklin muséum blev en stor besvikelse för urban då det var stängt!!! Det var under ombyggnad och ska öppnas nästa sommar igen! Och ingen information om detta på nätet?! 😫 Vi besökte iaf affären och där fanns också lite att se ( tyckte iaf jag)!
Stannade i barockstaden Fulda och åt middag. Hamnade på en fin italiensk restaurang med vita dukar och levande ljus😊 Kände oss som lady och lufsen😍
Trafiken har flytit på bra, trots ett antal vägbyggen!
Vid 18 tiden bestämde vi oss för att stanna för natten. Det blev campingen i Northeim, sultmerberg. Vi har varit här en gång tidigare. En okej camping för övernattning.
Imorse duschade jag! Och varför berätta om det?? Jo, när jag stod och duschade såg jag ngt krypa vid fötterna!! En MUS😬😫 En väldigt lite mus, men ändå! Den satte sig i min dusch! Skvätte vatten på den men inget hände! Tillslut kröp den vidare för att efter en stund komma förbi igen!! Det blev en snabb dusch😅 Spindlar och andra flygande kryp brukar vara vanligt men aldrig har jag sett en mus i duschen!
I början av denna resan berättade jag om konsten att sätta upp ett tält som par😅 Nu går det som en dans! Vi har fått in rytmen och vi vet vem som gör vad! 🤣
Nu blir det Puttgarden. Och sedan färjan över till Danmark för att så småningom nå Sverige😇
Som sagt, vi är mycket nöjda med vår resa men hade vi vetat att vädret blev sämre i Österrike hade vi stannat ett par dagar till i Kroatien och då framförallt i Primosten😍
Ny resa är bokad! Den 30/1 åker vi till Indien😍
På återseende!
(null)
En sista bild från primosten😍 ( bilderna kommer inte i den ordningen jag vill😬)
Åsnecamping?

Lite större bana än vad vi har hemma😜 (null)

Och vacker solnedgång över primosten😍

Regn!!

Regnet fortsätter att strila ner! Och från Sverige ser vi ljuvliga sommarbilder😫😍 Så är det, vädret kan vi inte styra över!
Tänk vad landskap, naturen, vattendrag ser annorlunda ut i regn! Alla solrosor vi passerar tittar ner i marken och ser väldigt ledsna ut!
I alla fall så hade vi en liten stund av uppehåll av regnet och då blev det apfelstrudel med vispgrädde👌
Vi valde en väg som ska vara en vacker europaväg! Vet inte om vi håller med! Visst finns det mycket att se och som är vackert men mer att bara passera!
Vägen går från Haltstatt ( som vi tyvärr missade, finns med på UNESCOs lista) till Bregenz.
Vi stannade vid betchtesgaden där örnnästet ligger, hitlers sommarhus. Man får åka linbana upp men utsikten var inte bra då vädret var så dåligt så vi hoppade detta. Var inne på stationen där hitler hade sin egen lounge. Dock var inte detta tydligt markerat och vi frågade inte efter det. Vi upplever att många vill inte framhäva och visa det som var, kanske skäms man för historien?
Vi tog en promenad vid Königssee. Det fanns en båttur att ta men vi hoppade även detta då regnet började igen!
Stannade i Rattenburg, Österrikes minsta stadskommun. Mysig liten stad! Vi åt snitzel, inomhus!!
Vi bestämde oss för att lämna den " vackra" vägen för att försöka komma ifrån regnet. Men det blev bara mörkare på himlen och regnet öste ner! Vi började leta efter ett boende, det går ju inte att campa i detta vädret! I alla fall inte kul att sätta upp ett tält när det regnar!
När man väl ska ha ett boende hittade vi inget!! Så många " zimmer frei" som vi passerat! Äntligen hittade vi ett hotel. Klockan var runt 21 och vi hade varit på resande fot i över 12 timmar!
En varm dusch och en bäddad säng och en god frukostbuffé , inte så dumt!
Nu är vi på väg igen, mot Göppingen där det finns ett märklinmuseum! Vems idé är det tror ni😜
Rattenburg
Königsee

Villach

På väg mot Sverige! Vill gärna se lite mer av Österrike och planerade därför ett par nätter där! Vi lämnar Kroatien åker mot Italien. På gränsenntill Slovenien blev det till att sitta i kö! Tror vi satt där i 3 timmar😫
Genom slingriga väga, så vackra byar och fantastiska berg kom regn och hagel!! Vi såg knappt vägen😬 Så synd på så vacker väg! Målet var Halstatt men vi hann inte dit. Campade i Villach. Fanns flera campingar vid en vacker sjö i en dalgång. Men graderna har sjunkit till 18 grader! Det blev till att ta på sig jackan och krypa ner i sovsäcken på natten.
Vid incheckning till campingen frågade de om vi hade hund?! Nej sa vi! Senare förstod vi att alla hade hund med sig! Vi hade hamnat på en camping för hundar!! Det fanns träningsbana och dusch för hundar🤣
Det regnade på natten men inget regnn på insidan! Mina barn hade älskat ljudet av regn på tältduken😊 Tänkte på dem och somnade gott med ett leende på läpparna❤️❤️❤️
(null)

Hur kunde vi missa denna skylten🤣

Camping i Rovinj

Glömde berätta vilken caming vi valde i Rovinj. Den heter Porton Biondi. Den ligger väldigt nära gamla stan. Vi vill gärna kunna gå in till byn för att slippa ta bil och hitta parkering. Campingen var helt ok. Vi hade faktiskt havsutsikt😊 Men för att komma till stranden fick man passera över en gata. Vi bodde längre in på campingen så vi stördes inte alls av trafiken. Värre med alla ungdomarna som spelade musik väldigt högt och sjöng! Verkade vara någon samlingspunkt precis utanför vårt tält😬😅 Och duschar länge gör de oxå! Och sminkar sig, klämmer finnar på ryggen!!😜 Kommer inte ihåg att vi var sådana när vi campade på Gotland, hmmm🤣🤣🤔😱
Blixtrarna och åskan fortsatte en stund på kvällen och jag har nog aldrig upplevt ett sådant oväder!!vilka smällar och vilka blixtrar!! Urban var tvungen att gå på toaletten och där satt jag ensam i tältet och var så rädd, blundade och satte fingrarna i öronen😫 Sedan kom han springande och sa att vi skulle sätta oss i bilen. Tog våra värdesaker och sprang till bilen! Där kändes det lite tryggare och strax därefter avtog det och vi kunde gå in i tältet och somna gott😅😴
Får väl se om detta var vår sista varma dag på denna fina resa. Hört att vädret ska bli sämre igen😬
Nu avslutar vi Kroatien efter 13 nätter och är mycket nöjda! Det finns väldigt mycket att se och uppleva! De byar och öar vi besökt är så mysiga! Alla dessa mysiga gränder! Vi tycker även att campingarna är fina men för att få bästa platsen bör man nog reservera en plats! Bästa campingen var i Primosten, adriatic👌 Vattnet är kristallklart och så vackert och magiskt att bada och snorkla i!
Negativt är mycket turister, väldigt dyrt både att äta på restaurang och handla egen mat! Stenstränderna var vi förberedda på och badskor införskaffade men vi saknade sanden mellan tårna😊 Vill även tillägga att servicen inte upplevdes som den bästa, det var få leenden från kroatierna som mötte oss, tyvärr.

Rovinj

Vi lämnar Brac med båten till split. Vi åker till nordvästra Kroatien, istrien, till Rovinj. Så mysig stad. Lite lik Primosten med kyrkan i mitten på höjden av stadskärnan!
Vi når Rovinj kl 19. Var något nervös för att hitta ett boende. Men vi hade tur och fick en plats🙏 Det är så många campingplatser men oxå även många campare!! Väldigt många tyskar! Många reserverar sina platser i förväg! Vi har haft tur!  Jag har mailat till några och fått svar men vissa har inte alls hört av sig.
Rovinj är nog den finaste byn jag varit i! Hade kunnat bo här i ett par dagar till! Efter en skön soldag på stranden var vi och handlade och sedan gick vi in till byn för att äta vår sista middag i Kroatien! Vi gick till en restaurang vid havet som heter Puntulina! Vi delade på tre rätter: melon och skinka, ravioli fylld med ost och tryffelsås, fisktallrik! Så himla gott👌😍
Vi bor här i två nätter. Sedan drar vi vidare till Österrike och börjar vår hemresa. Just nu sitter jag under en upplyst himmel som blixtrar hela tiden! Väldigt vackert! Men nu har det även börjat att åska....och nu fick jag springa in i tältet då det börjat regna!! Får hoppas nu att tältet klarar regnet😬 och att det snart slutar för nu börjar det bli läskigt... kanske behöver vi sätta oss i bilen?!
Rovinj by night

Nedanför vår camping!
Ravioli med tryffel👌

Båtutflykt

Idag satte vi klockan på ringning! Vi ska med på en båtutflykt idag. Campingpappan kör oss till hamnen. Vi lämnar Bol kl 8.00 och kommer hem 17.30. En väldigt fin dag och vi har fått se mycket!
Vi började med ön Hvar. Så mysig ö! Vi for vidare till den gröna grottan och den blå lagunen. Vi stannade och badade, snorklade och njöt av det klara vattnet! Vi kte vidare till en av Europas vackraste stränder som heter Stiniva bay. Ligger bakom två stora klippblock. Vi fick hoppa i från båten och simma in till  stranden. Tror att denna syran även var med i Mamma Mia 2😊
Vidare till ön Vis, komiza, där mamma Mia 2 spelades in. Väldigt charmig ö som inte fick tillträde för oss turister förrän 1999. Innan dess var det ett militärt område för forna Jugoslavien.
Vi åker vidare till den blå grottan där vattnet är riktigt blått pga vit sand som finns i botten.
Helt fantastiskt!
Rutten avslutades med en militär u-båtsbas från andra världskriget! Idag används den av fiskare som åker dit och bor, fiskar och sedan säljer och försörjer sig på detta.
Passerade även stranden zlatni rat😊
Kvällen avslutades med en fantastisk god måltid på campingen. "Plaka" som jag beskrev igår😊
Imorgon åker vi vidare och börjar resan hemåt! Men med flera stopp😍

Plaka

Båten vi åkte med!
De tre svarta båtarna som symboliserar Vis
Militär ubåtsbas vid 2:a världskriget
Blå grottan
Min hand!

Så klart var det!!
(null)

Här åkte vi in med båten! Det blev till att huka sig😬

Vis
På vår camping

Bilutflykt

Idag har vi varit tillsammans i 11år❤️ Grattis till oss😍🥂👊
Efter sol och bad vill vi se lite mer av ön! Men det verkar faktiskt inte finnas så mycket att se😬
Det är en karg ö med massor av sten! Oxå många slingervägar! Och på håll ser man det turkosa adriatiska havet! Vi åkte till Bracs högsta topp, 797 möh. Vacker utsikt!
När vi kom hem från utflykten träffade vi campingpappan som stod och lagade mat. Vi beställde mat tills imorgon. En specialité man måste beställa dagen innan då den ska kokas länge. Man hänger upp köttet som blandas med bla rosmarin i en skål som hänger i taket( se bild) och sedan ska det kokas över öppen eld. Det kallas peka! Det är bla lamm och grönsaker. Det ska bli gott efter vår utflykt med båt som vi ska göra imorgon. Båten går kl 8 så nu är det bäst att jag somnar😊

Brac

I morse vaknade jag av att tuppen gal! Sedan började syrsorna😅
Vi tar färjan över till Brac. Det finns många öar att åka till och jag har läst och läst. Vi väljer till slut Brac. Vet egentligen inte varför det blev så men jag tror det berodde på att jag läst flest resebloggar om denna ö!
Brac är den största ön i Kroatiens skärgård. Brac är kanske mest känd för oss turister för sin strand, zlatni rat.  Det är en känd strand, en udde som sträcker sig ut i havet ( finns många vackra bilder på nätet). Den förändras visst varje år! Nästan alla stränder i Kroatien är stenstränder. Stranden ser på långt håll ut som en underbar sandstrand, men det är det inte😊 Tycker man kan beskriva den som en innestrand!! Pumpande musik från högtalarna och många som surfar eller kitsurfar! Blåser en hel del!
Nu har vi i alla fall varit där, badat solat och Tagit en drink😍
Vi åkte till Brac med båt från split. Tog ca 50 min. Vi stod i kön längst fram och den gick om 10 minuter! Jag sprang in till kontoret och köpte en biljett! Vi hann precis! Dålig planering eller kanske väldigt bra planering🤣😅
Brac är känd för sina stenar! De gör fina stenar som bla finns i bygget av Stockholms slott och vita huset!
Vår camping heter kite. Jag hade läst om den och blev förtjust utifrån att det är en liten familjeägd camping och det är den verkligen. Sitter nu ute uinder ett olivträd och bloggar. Klockan är 21.45. Det fläktar lite skönt, varma vindar! Jag sitter i linne och fryser inte😅 Vi har varit och firat vår "11-årig vara ihop dag"😍 vi åt här på camingen. Familjen gör allt, lagar mat, serverar, bokar platser, servar nya med campingplats osv. Idag nämnde vi en båtresa vi var intresserade av. Familjepapoan ringde och fixade med allt  och kör oss dit på morgonen. ( berättar mer sedan). Tillbaks till middagen: vi åt en underbar bläckfisksallad och sedan grillad fisk och grönsaker, så gott!
Camingen är mysig men den slår inte vår tidigare camping. Här bor vi nära en trafikerad väg som inte är det mysigaste när man ska sova! Det tar ca 15 minuter att gå till stranden. Men idag hittade vi en genväg! Väldigt vackra hus är det här! Vinrankor och oliver finns överallt!

Här borstar vi tänderna!
Här bor vi!
Mysiga restaurangen
(null)

Här ute ser ni zlatni rat

Hamnen

På väg till brac

Dagens middag😍

Sista kvällen i Primosten

Börjar dagen med en joggingtur! Sedan fortsätter jag med snorkling och ser både stora och små fiskar😊 Efter det blir det frukost. Urban har gjort en härlig frukost!
Sedan blir det bad, sol och lite mer snorkling! Lunch, tonfisksallad med ljuvlig avocado😍
Vi planerar att lämna denna camping imorgon. Det blir nog svårt att slå denna fantastiska utsikt! Det är magiskt att bo så här! Detta ljuvliga vatten😍 De som bor här har sina rutiner ( precis som vi), man kommer in i en viss lunk! Kvinnan som kommer och lägger sig på klippan med sin bok varje EM, mamman och sonen som tar en simtur, paret som tar ett dopp varje morgon och hon tar alltid av sig bikiniöverdelen, de unga paren som sitter tätt intill varandra och småhånglar och många fler!! Jo vi har en flicka som sitter och spelar harpa!!! Ja, jag vet, svårt att tro på men det är sant! Och grannen spelar på sin gitarr😍
Vi tog en snabbtur till en fin utkiksplats för att se solen gå ner över Primosten, så vackert!
Imorgon tar vi båten över till Brac. Vi har reserverat en camping och hoppas få plats där!
Nu åker vi vidare😊

Split

Vi vaknar vid 8 tiden. Köper färskt bröd! Äter frukost och går sedan längre bort på campingen för att lägga oss på stranden😊 Vi stannar i 2-3 h. Solar, badar och läser bok.
När vi känner att solen börjar bli för stark går vi tillbaks till vår dunge med pinjeträd där vi har vårt tält. Vi lagar lite lätt lunch, läser lite mer bok och sätter oss en stund nere i vår badvik där vi då och då tar oss ett dopp och läser lite mer bok😅
Idag bestämde vi oss för att åka till Split på em.
Split är näst största staden i Kroatien. Vi åkte till den gamla delen som fortfarande har byggnationer kvar från romarriket för 2000 år sedan. Stan är byggd på ruinerna av den romerska kejsaren Diocletianus palats. Delar från den kända serien game of thrones spelades till viss del in här. Fanns ett museum med en dvärg utanför. Ville ta ett kort men då hade jag nog fått betala för det....
Vi åt gott och sedan blev det en glass i hamnen😊
Imorgon blir nog vår sista dag här på campingen i Primosten. Nu vill vi se nåt nytt☀️

Urban fann en liten eldfluga vid vårt tält när vi kom hem😍

Primosten

I morse vaknade jag av urbans snarkning! Tittade på klockan som var 8.00. Det såg molnigt ut och jag tänkte då att det passar med en joggingtur😊
Har inte hittat någon lämplig joggingrunda så det fick bli ett par varv runt campingen. Snart kom solen och det blir väldigt varmt att springa😅 Passade på att köpa lite gott bröd till frukosten och sedan blev det en simtur i havet innan frukost!
Om vi tar det från början så har vi nu kommit till Primosten. Vi bor på en camping 2,5 km innan byn. Campingen heter Adriatic. Primosten ligger vid havet ca 4 mil norr om Split. Vi bor oxå precis vid havet, 10 meter ifrån😍 Alldeles turkost! Det är väldigt vackert! Vi bor i en liten dunge av pinjeträd. Så det är skuggigt och skönt. Nästan lite för svalt på EM då det blåser upp och gör stora vågor. Nu på morgonen är det helt lugnt. Syrsorna spelar för fullt! Vi somnar och vaknar till vågornas brus, och på kvällen ser vi solnedgången från en klippa strax nedanför vårt tält, det är verkligen härligt😍🙏
Igår promenerade vi in till byn efter att ha badat och solat hela dagen. En väldigt mysig lite by med kyrkan prydligt stoltserande högst uppe på berget. Vi åt grillad fisk med utsikt över havet och en vacker solnedgång.

3:e och 4:e natten Duga Reza

Vi kom fram till Kroatien och kom till Duga Reza. Vi valde campingen här som heter camp slatic för att vi vill se nationalparken plitvicesjöarna. Där har vi varit idag och gått 1,2 mil i en fantastisk natur med massor av vackra klara sjöar och otroliga vattenfall!
Det är en av Europas vackraste nationalparker och verkligen värt ett besök. Kanske inte med små barn, då det är långt och lite jobbigt att gå.
Campingen vi bor på ligger lite mer på landet! Hade inte tänkt att det skulle ligga så långt bort men vi gillar campingen, liten och mysig som vi vill ha det!
Igår tog vi en promenad och stannade till på en bar. Det var vi och några kroatier, endast män😊 Vi tog ett glas vin och en öl, det betalade vi 32 kr för!!
Imorgon åker vi vidare till Primosten.

Lunch😍

På väg hem från puben😊
(null)
Jag tog kortet i smyg därav ser urban lagom road it🤣 Vet inte om de andra gubbarna ville vara med på kort😬

Poolen på campingen😊

Så vackert!

2:a natten i Regensburg

Då har vi sovit två nätter i vårt nya fina tält😊
Vi sover så bra! Kryper ner i våra sovsäckar och somnar omedelbart! Och fryser gör jag inte! Jag sover i pyjamas och det räcker! Urban sover på sitt sätt🤣 Igår var det 16 grader och regn när vi lade oss! Och ändå så fryser jag inte! Vi har bra sovsäckar! Ibland är det lite kallt men då kryper jag ner med hela huvudet i säcken och det blir varmt och gott😊 Ja, som sagt igår mötte vi regnet😬 Vi hade ändå tur för vi hann att laga mat och äta. Sedan blev det till att flytta in allt i vårt förtält, mysigt det med😊
På vägen mot Regensburg var det en del vägbyggen, då går det långsamt. Annars går det fort... lätt att köra med vår nya bil😍 Motorväg är dock väldigt tråkigt att köra på, inget roligt att se alls! Då är det bra att lyssna på sommarpratarna! Igår lyssnade vi på Anders, psykiatriker, som pratade om hur motion är viktig för hälsan, lyssna på honom👌 Har ni inte lyssnat på Stina Wolter så gör det, så bra🙏
Samtidigt som vi packade ihop tältet imorse så lämnade vår granne oxå campingen. Han hade en husvagn, en radiostyrd!!! Alltså, nu behöver man inte köra in med bilen och parkera husvagnen, bara att styra den med en kontroll, som om det vore en radiostyrd bil🤣🤣 Helt otroligt!
Campingen vi bor på heter Internationaler campingplatz, Naabtal-Pielenhofen! Ligger fint vid floden Naab. Bra pris oxå, 24 euro med el.
Nu drar vi vidare! Vårt mål idag är Kroatien, nationalparken Plitvicesjöarna. Det ska vara väldigt vackert. Hoppas på bra färdväg utan problem😬🙏

Första natten

Första natten blev i Markgrafenheide camping. Det är en stor camping alldeles vid Östersjön. De erbjöd flera aktiviteter och här trivs säkert många barnfamiljer! ( det finns pool).  Campingen har många höga  träd som är perfekt när du tältar😊
Lite märkligt bemötande fick vi dock😬 I receptionen står en Securitasvakt, övrig personal har slutat ( vi kom dit ca 19.30). Han står och röker. Vi frågar honom om det finns plats för ett tält en natt?  Han svarar: ja, men jag ska först bara röka färdigt min cigarett! Det har varit så många här så detta blir min första cigarett sedan kl 18!
Så där fick vi lugnt stå bredvid och titta på medans han rökte sin cigarett🤣😅 Sedan fick vi en plats😊
Vi satte upp vårt nya fina tält! Det märks att vi inte har vanan inne ännu, jag menar, vem gör vad, vad ska den pinnen sitta, vilken sida av sängen ska jag sova på,  osv! Då kan det bli lite tjafs😬🤣
Vi köpte ett nytt tält då min älskade Oscar inte är med längre! Det räcker nu med ett sovrum😊
Vi åt middag, och som alltid i Tyskland, blev det en snitzel och en öl👌
Då campingen ligger vid Östersjön promenerade vi ner till stranden och kände på vattnet. En vacker strand!
Sedan somnade vi gott i våra varma sovsäckar😴
Var dock lite orolig för mittemot oss bodde en man med en märklig skylt🤣 för er som inte vet vad flamingos står för, så får ni slå upp det😅

Semester sommaren 2019

Nu åker vi! Mot Kroatien i bil med tält😊
Jag har aldrig varit i Kroatien! Men har alltid velat dit. Urban har varit där för flera år sedan, och då beskriver han det som en "rest av öst"😬
Jag har då inte hört någon säga att det är grått idag! Så jag hoppas att vi kommer trivas som alla andra verkar göra när de besöker landet!
Jag har läst ganska mycket, och pratat med många för att få inspiration! Det finns så många platser jag vill se och besöka! Men vi vill också gärna komma in i ett lugn och avslappnande tempo, bada och äta god mat! Men, några ingredienser av upplevelser och kultur vill vi gärna få😊
Vi åker över Öresundsbron och sedan båten mellan Gedser och Rostock. Där någonstans blir vårt första stopp😴 Efter det får vi se hur vi kör🙃