Vandring och hjortron

Idag har vi vandrat i 6 h och plockat hjortron och lite blåbär! Vi fick ihop 5 L hjortron. Det fanns inte så mkt pga torkan!
Nu känns det i hela kroppen att vi varit ute i många timmar😊 Kommer sova gott inatt! Det var bara 17 grader och moln när vi startade idag. Perfekt dag för vandring! Nu har det klarnat upp så vi kunde sitta ute och äta!
Vi har det gott😊

Mötte flera som cyklade på fjället och i skogen!

Härnösand och lofsdalen

Nu är vi tillbaks i lofsdalen😊 Vi har kört 200 mil från lofsdalen och tillbaka. 8 nätter var vi borta. Vi har upplevt och sett så mycket vackert! Det är spännande att se vad dagen ska bjuda på och var man hamnar någonstans. I de större städerna är det säkrast att ringa och boka en plats för att bli garanterad ett boende. Det är lite tråkigt! Helst vill man bara komma den tid det är lämpligt för oss och att det då finns något ledigt! Men så är det inte! Och kommer du sent blir chansen än mindre att få en plats! Oftast finns det utan el och det går ju för en natt men är kylen full med mat och det är så här varmt är risken att maten blir dålig!
Efter lite sol och bad i Piteå åkte vi mot lofsdalen igen. Vi passerade Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik ( där O-ringen pågick). Vi sov i Härnösand där vi fick en plats utan el men med havsutsikt😊 Jag vaknade kl 06. Det var en dimmig men helt ljummen och tyst morgon.
 Vi åkte in till Söråker där urbans mormor och morfar bodde. Han visade huset där hans mamma är uppvuxen och han själv var där och lekte varje sommar som barn. Så visade han mig järnvägen förstårs😊 Även järnvägen i Ånge är lite speciell då det är en järnvägsknutpunkt😊 Så nu vet ni det😊
På vägen hem åkte vi via Vemdalen där vi hört att ett vattenfall ska finnas som man kan bada i. Sagt och gjort! Långt inne i skogen hittade vi det! Himla mysigt👌
Mötte flera renar med kalvar på vägen, så söta😊
Inatt blir det riktig säng😍 Jag älskar verkligen att tälta men att komma in här i huset och kunna går upprätt, laga mat som man vill och lagra mat både i kyl och frys är en speciell känsla när man legat i tält  över en vecka😊
Imorgon beger vi oss ut och ser om vi kan hitta mer hjortron! Har plockat en liter efter vägen. Idag blev det våfflor med grädde och färska hjortron😍

Piteå havsbad

Har länge velat se Piteå havsbad! De har en camping som är 5 stjärnig! Vägen dit var inte så rolig, mest skog;) Åkte genom Storuman, ni vet där Björn och Heidi bor. Kanske ni såg deras program på tv?
När vi kom fram till Piteå havsbad regnade det! Vi som planerat sol och bad! Dessutom börjar Urban mumla: "jag hatar såna här campingar" !
"Okej, sa jag men nu ska vi fincampa och inte fulcampa. Nu får du vara med på min camping"
Urban beskriver det som värsta radhusområdet med grillar, svenska flaggor och småfeta campinggäster ! Jag kan faktiskt inte annat än att hålla med😬🤣 Så kommer vi med vårt ihoptejpade tält🤣🤣 Vi kommer från lugnet i vildmarken till Sveriges mest hipade camping!
Det blev en natt ( 400kr jmf med 100kr i vildmarken).
Solen kom fram så fort vi började packa upp! Vi badade i Östersjön och hade sedan bokat bord på hotellets beach bistro där vi avnjöt en underbar middag för att fira våra 10 år tillsammans❤️ Vi åt tapas på älg, ren, röding och Västerbottenost! Efter det renfilé med potatisgratäng och smör med lingon och enbär, så gott! Vi gick en runda och åkte upp till skybar där de hade en fin utsikt. Sedan tog vi en glass i området där det både var tivoli, hoppborgar och badpooler. Det blev en fin kväll😍 Tack finaste för 10 år tillsammans. Livet går upp och ner men vår kärlek har bestått och det är jag glad och tacksam för! Älskar dig mycket❤️

Järnvägsstation

Ja, så blir det när man är tillsammans med en " tågnörd" 😍! Besök på alla järnvägsstationer! De ser nämligen väldigt olika ut och en del är väldigt speciella😊 Urbans intresse  för tåg startade tidigt, redan som liten pojke när han fick vara med sin farfar som arbetade som överbanmästare längs hela inlandsbanan. Det var så hans intresse startade😊
Nu fick vi se ett ånglok, e-lok ett av de 150 lok som fanns tidigare på inlandsbanan.
(null)

Vilhelmina

Idag har vi kommit fram till Vilhelmina. Känns som en stor stad! Mycket ljud, bilar och annat väsen! Och vi har täckning! Faktiskt skönt att vara utan mobilen ett tag! Tänk vad tid jag lägger på denna sak! Bättre att läsa en bok!
Vi campar precis vid vattnet! Har en stege väldigt nära att gå i vattnet ifrån😊 badat har vi förstås gjort😊
Varit inne i kyrkstaden och där stod lapplisa som staty, hon som sjöng" barnatro"! Då tänker jag på min barndom för att den låten sjöng och spelade Eira, min barndomskamrats mamma!
Nu är det dags att sova! Imorgon lämnar vi vildmarksvägen och åker ut mot kusten mot piteå😊 imorgon är ingen vanlig dag, det är vår dag❤️

Trappstegsforsen

Ännu en fors😊

Korallgrottan

Urbans dag i korallgrottan beskriver han: "en del betalar för att bli av med sin ångest, och jag betalar för att få ångest🤣😜😬"
En extremt häftig upplevelse där han fick krypa och åla sig fram genom olika gångar. Ibland med hjälp av rep och ibland med hjälp av att guiden tryckte på fötterna för att få genom honom i hålet! Han beskriver det som att bli förlöst på nytt🤣 Det var lerigt, vått och helt svart! Därav overaller, knäskydd, handskar och hjälm med pannlampa! Mestadels kröp han på alla 4:a! Det är Sveriges längsta grotta, 6,5 km, och där kröp han i 2 h!! Tur att jag inte följde med😬
(null)
Dusch efter grottbesöket!

Här kom han ut!

I grottan lagrade de ost!

Fatmomakke

Vår camping mellan träden

Fatmomakke är en av de äldsta kyrkbyarna i Sverige, samernas samlingsplats vid brölopp, midsommar mm. Det finns fortfarande samer som bor i byn. Men mestadels är det små trähus och flera privata kåtor som var låsta. Det fanns en öppen kåta för att visa hur det ser ut. En fin kyrka i mitten av byn. I kyrkan fanns en fin dopskål i masurbjörk och renhorn som ljusstakar.
Vi tältar precis jämte byn. Kanske inte den campingen jag skulle valt men Urban älskar den! Vattnet fick vi ta i älven då det var vattenbrist. Toaletten och duschen ska vi inte tala om hur de ser ut...Ja där är vi lite olika min man och jag😊Så började det förstårs att regna och hagla! In i tältet! Men det gick ändå bra! Nu har vi tejpat alla sömmar med silvertejp🤣😜
När vi la oss började det åter regna! Urban somnar direkt! Själv ligger jag och funderar på vad jag ska göra om det börjar regna in mer😬
Men så kommer jag ihåg hur mina barn älskar ljudet av regn på tält och hur de skulle älskat ljudet från den porlande älven utanför, då somnade jag gott❤️

Kalfjället

Vi lämnar ankarvattnet efter tre nätter och åker vidare norr över. Vi passerar Gaustafallet där en scen från Ronja Rövardotter spelades in, hon sitter och sjunger i vattenfallet. Jag tror det finns 11 vattenfall denna väg men alla är olika😊 Vi kom då äntligen till kalfjället, den absolut vackraste delen av vildmarksvägen! Här kan du både tälta, vandra och cykla hur du vill, fantastiska leder och vyer! Det gick liksom inte att få nog! Vi stannade hela tiden och fotade! En dam som vi köpte en samekniv och smörkniv av sa: "jag brukar gå rakt upp på toppen här, så pekade hon, gör det, ni får en fantastisk vy när ni kommer upp! Det tar bara ca 20 min. Men ta med vatten för det finns inget i bäcken längre!" Det gjorde vi, men det tog längre tid än 20 min🤣🤣 Krutgumma!!
Om ni åker hit så ta god tid på er! Vi lägger oss så tidigt, redan vid 21 tiden ( finns inte så mkt att göra) och vaknar därav tidigt! Vid 06 tiden😊 då hinner vi med mycket!
Nedan kommer ett försök till att visa ngr bilder från gårdagen!

Ankared, stora Blåsjön mm

Vi har väldigt dålig täckning! Sitter nu vid en reception och skriver lite....
Urban är ute med en guidad tur till korallgrottan. Den är en av sveriges längsta grottor och det blir till att krypa i halva!! Nej, inte för Annika! Ramlade också igår och stukade till min fot så jag är i viloläge idag😊
Igår vandrade vi ca 12 km i Bjurälven. Väldigt vackert naturområde. Det är ett område där en älv rinner både under och över mark. Den leder in i Norge. Det fanns stora slukhål både med vatten och utan. Lite som cenoter i Mexico. Vi gick även gm blinda dalen där jag kände mig som en hobbit! Kanske bilderna kan visa något av vad vi sett;) Meningen var även att nå ett vattenfall men icke! Vi hittade inte vägen och gick istället i ett område där man knappt kunde gå! I smyg hade jag lite ångest, när Urban inte såg eller hörde😬 Men han fick höra en del högt oxå😬 jag kan inte förstå hur han lätt trippar fram och sedan inte har ont någonstans! Han som inte tränar något!!??
Vi bor på en vildmarkscaming vid vattnet! Det är vackert, när vi badar  ser vi  snön på fjällen runtomkring, vackert! När vi kom hit frågade jag på turistinformationen om det även fanns en affär där vi skulle bo! Då skrattade han och sa: "Nä, det är ungefär 10 st som bor där! Så det finns ingen affär!"
Vi har även sett lejarfallet som man vandrar till från Ankared! Ankared är en samisk samlingsplats med flera kåtor och ett litet kapell! Här samlas samerna på midsommar och första veckan i december.
Nu ska jag in och handla lite i affären som finns vid Blåsjön! Innan jag åker tillbaks till tältet och läser min bok för att sedan åka tillbaks och hämta urban😊

Vid drar vidare....

Vi går och borstar tänderna och får då syn på den vackraste solnedgången på länge! Solen var så stor och mäktig, men inget som går att visa med min mobilkamera! Klockan är nu 22.45. Vi kryper ner i våra sovsäckar som jag upptäcker är våra gamla sovtäcken! Ja, fortsätter värmen går det bra men annars kommer jag frysa😬 Våra nyare sovsäckar klarar -30 grader! Det tar tid innan jag somnar! Det är så ljust! Konstigt men fantastiskt!
Nu åker vi vidare, kl är 9 och svetten rinner redan. Som när vi campar utomlands, då vi får flytta matplatsen efter skuggan😊 Och alla pratar svenska, konstig känsla😜

Vildmarksvägen

Då har vi påbörjat vår resa på vildmarksvägen i södra Lappland.  Jag som gillar att planera och ha lite kontroll får släppa det helt😬 Det går liksom inte att planera när vi inte vet hur det ser ut, vad som finns att göra, hur fort det går att köra osv. Vi får alltså ta det som det kommer! Vi är nu i Gäddede. Tältar i Sverige för första gången! Det är så varmt så det ska säkert gå bra! Det som är lite störande är knotten och bromsen😬 Och Urban verkar de särskilt gilla så vi sitter nu i förtältet efter en god middag och en kort promenad😊
När vi vaknade i lofsdalen morse och jag öppnade fönstren( Urban vill inte ha de öppna på natten om utifall vi skulle få besök av en Björn ), så kom det en  stark rökdoft och röken låg tätt över skogen längre bort! Vi förstod att det brann och hörde det sedan på radion på varje nyhetssändning! Kris och katastrof! Familjer får evakueras från sina hem! Så förskräckligt! Alla våra tankar till dem🙏
Tillbaks till vildmarksvägen, som startar i Strömsund. Vi besökte turistbyrån och fick med oss en del information. Vi bestämde oss för att vårt första stopp skulle bli hällingsåfallet, ett 43 m högt fall som bildar en kanjon med 60 m höga väggar. Den är 800 m lång och är norra Europas längsta kanjon.
Vi åkte vidare till Gädedde där vi nu tältar på en campingplats!

Sommarsemester 2018

Äntligen semester! 4 veckor! Denna semestern blir bil till södra Lappland för att åka vildmarksvägen. Det är en väg som bara är öppen under sommaren. Övrig tid är den full med snö. Man kan säga att vi ska fjällvandra med bil! Vi har tältet med oss och hoppas vi kan använda det! Beror helt på vädret! Men en sommar som denna går det utmärkt att tälta även i Sverige!  Om nu vädret håller i sig😬 vildmarksvägen är 50 mil! Med start i Strömsund. Men först åker vi till Marianne i Säffle, svanskog,  Värmland. Hon blir så glad när vi kommer! Vi åker ut med fika och glass vilket blir en uppskattad utflykt😊
Vi åker vidare till lofsdalen och kommer fram vid 20 tiden! Det är så skönt att komma hit! Tyst och skönt, jag bara älskar det! På kvällspromenaden andas vi in fjälluften, ser renar och plockar ettvpar hjortron😊 Det är så tyst, när vi stannar till på vår promenad hör vi ingenting mer än våra andetag!
Urban vaknar tidigt! Går upp och förbereder både frukost och lunch att ha med på dagens vandring😊 Vi vandrar upp på Hovärken, äter lunch på toppen, träffar på en fjällripa med 6 ungar och vandrar sedan ner för fjället! Det som med skidor går fort i snön tar oss 1 h att gå ner! Benen skakar;) vi vandrar ner bland blommor och blad, ovanför oss är liften som på vintern går för fullt! Två helt olika miljöer men ändå samma plats! Liften går faktiskt på vardagarna då lofsdalen satsar på mountainbike under sommaren.
När vi kommer till dalen blir det till att bada, så skönt!
På hemvägen, vilket är uppför, blir Urban lite frustrerad då jag plötsligt passerar honom( han går alltid först och jag en bit efter)! Sista biten blir en fight om vem som först kommer hem! Att vara kissinödig, skratta och samtidigt springa är ingen bra kombination för mig😜 Vi tar steget över tröskeln in till huset tillsammans❤️ Termometern visar 32 grader i skuggan! Nu blir det varsin GT och fotboll på tv🥂