Sverige

Åter i Sverige! Så fort det gått! Lite "ångestkänslor" att det är slut! Men vi har upplevt mycket, sett massor och solat och badat!
Vi har varit i sju länder! Kört 620 mil! Tältat hela vägen! Allt har gått bra! Tacksam för det! Det är roligt att sonen följt med😄 får se hur länge till det blir så!
Oscar tyckte bäst om maten och isgrottan på resan. Urban säger sol, bad och värme! Jag tycker det var väldigt kul att få se isgrottan igen men har även ett fint minne av när Urban och jag tog ett morgondopp i adriatiska havet strax efter 7 på morgonen, bara vi i hela havet kändes det som;)
Tack för denna resan😄

Sista natten...

Troligtvis! Vi campar ca 10 mil från Bremen! Har många mil kvar men hoppas komma fram till Göteborg imorgon!
Tog ett kort på den goda maten som kocken bjöd på ikväll! Har inte behövt laga mat en enda gång! Semester😎

Gott!

Bryssel

Efter en jobbig natt ( jag skulle inte sagt att det alltid är lugnt på campingplatserna) åkte vi till Bryssel. Först till natten: vi flyttade oss först för att det var en otrevlig man som sa att vi gick på hans privata väg när vi skulle sätta i elen!! Då hamnade vi jämte ngr ungdomar som drack och sköt soft airgun. Det var lite svårt att slappna av och sova! Jag tror de tystnade vid 4:(
I alla fall, i Brussel var det fint! Det visade sig vara Belgiens nationaldag med massor av firande(och poliser som vaktade) Såg en politiker med sina livvakter, men vet inte vem han är....
Vi var i alla fall på stora torget. Tog en kaffe och öl;) åt mat! Sedan klappade vi Everard't Serclaes från 1300talet. Det ska bringa lycka;) Vi gick vidare och såg Manneken Pis. Han var till dagens ära klädd i belgisk nationaldräkt;)

Belgisk våffla måste vi ju ha, mums!

Den här valde jag😜

Oscar får lycka;)

Belgisk choklad!

Oscar dansar i Bryssel;) Ser ni tintinmålningen i bakgrunden?

Festade även till med lite frites och majonäs;)

Reims

Idag har vi varit i Reims. Tittat på katedralen från 1300-talet, tjusig. Åt lunch och besökte sedan en champagnetillverkare, Taittinger. Reims är ett enda stort champangneområde med massor av odlingar och i underjordiska grottor väntar champangnen på att bli färdig. Vi fick en rundvisning och var 20 m under jorden. Massor av flaskor! Den bästa champagnen skall mogna i 10 år. Annars minst två år! Urban köpte en fin flaska till min kommande stora dag🍸
Nu är vi i Belgien och skall vidare till Bryssel imorgon, ca 5 mil. Så nu närmar vi oss Sverige. Efter Bryssel har vi inget mer planerat än att komma hem. Ska faktiskt bli skönt att få sova i sin egen säng och gå på sin egen toalett😄 Idag är det ca 25 gradr men molnigt.

Vackra fönster!

Jeanne Arc ( stavas det så...)

Champagne ;)

Överallt...

72000 st flaskor på vänt!

Provsmakning! Skål❤️

Morgonpromenad till bageriet i byn

På vägen dit såg vi detta som väl hör till Tour de France;) hann inte och ta det bästa kortet men ändå;)
Inatt var det riktigt oväder!😁 Blixtar som hela tide lyste upp himlen och rejäla åsksmällar och till det störtregn! Det fick bli bilen! Innan dess försökte Urban och och Oscar att stänga fönstren så det inte skulle regna in. Då fastnade ett snöre😁 Oscar lyste och Urban kämpade. Slutligen blev det en handduk! Oscar frös så han skakade! Efter 20 min i bilen kunde vi gå tillbaks och somna om gott;)

Molnigt och svalare idag:(

Mende, Lozere

Jag vet inte exakt var vi är för vi fick ta en annan väg än planerat! Blev omdirigerad av polisen pga Tour de France! Trodde aldrig vi skulle få plats för det var så många husbilar överallt! Vi har kört över 50 mil idag och det tar sin lilla tid när man åker slingervägar! Som varmast har det idag varit 37 grader!
Och på denna lilla camping fanns free wi-fi ;) och en liten pool! Vi bor bra men åker vidare mot troligtvis Reims imorgon. Men vet aldrig var man hamnar både spännande och lite jobbigt;)
Vi har idag åkt genom flera små franska byar som ser ut som tagna ur en film! Men jag hinner inte ta kort utan de får "zoomas in" i minnet som lilla Malin sa när hon var liten❤️
Nu väntar mat snart, Urban grillar kyckling;)
( ps våra lakan är inte så fräscha längre! Hade behövt ta med att byta med! Det har tom gått hål i vårt! Det är ju väldigt varmt på natten!) Det har dock varit mycket lugnt på alla platser vi bott! Det är tyst och välfungerande, har inte sett en enda berusad person! Det är bra!
Vi får se när vi ses igen!

Snyggingen!

Det här äter Oscar ofta till efterrätt, chokladpudding;)

Blommor, vinrankor

Mot Sverige

Då har vi badat färdigt i Medelhavet. Har haft sköna och avslappnande dagar där. Nu bär det vidare tillbaks. Får se var vi hamnar och vad bi gör. I alla fall är det vackert på rivieran med alla palmer och vackra blommor, massor av vinrankor och varma vindar;)
Igår firade vi på en fin restaurang och år trerätters, supergott!

Fisksoppa för Oscar

Räkor för mig

Ostron för Urban

Slurp

Väldigt god fisk!

Stranden

Vi spelar strandtennis och har nu slagit rekord, 256;))

Franska rivieran

Vi är nu i Hyeres,  nära Saint Trope. Vi bor på en bra plats som är skuggig. Det behövs när det är 32 grader varmt! Det finns ingen pool eller en by nära men vi har nära till havet och på kvällen blir det bok och spel;)
Vi solar och badar, siesta, sol och bad, middag och spel sen sömn;)
Är nu på ett köpcenter och bloggar lite fort! Har inget wi-fi på campingen ;)

Lunch

Trött

Frukostbröd inköpt

Gott

Hej då Venedig

Sitter nu på ett köpcentrum där det finns gratis wi-fi , jippie😜
Här kommer ett par bilder till från Venedig;)
Vi bestämde oss för att åka vidare. Vi hoppade över Pisa för det var så många mer mil. På vägen till Frankrike fick vi ändå övernatta en extra natt i Italien ;)

Dans i Venedig ;)

Trötta! Och så tycker de att jag är jobbig när jag ska ta kort!

Urban fyllde på vingörrådet innan vi åkte vidare!( ingenting gott vin)

Cavallini

Nu är vi i Italien! Bor vid adriatiska havet och har äntligen badat i havet! Det är väldigt varmt!
Sitter nu i Venedig på en restaurang och tittar ut på alla gondoler;) Dyrt men vackert! Vi åkte buss och båt hit.

Äntligen, sol och bad! Och glass;)

Lika?;)

Gondol

Marcusplatsen!

Mysiga gränder.

Grossklockner

Den sista utflykten i Österrike blev grossklockner, högsta berget i Österrike. Så fantastiskt vackert och vilka vägar! Naturligtvis skulle vi haft mc! Resan gick vidare mot Italien !
Jag sitter nu i Venedig på en restaurang och bloggar lite fort;)

Vi var på 2571 m höjd!!

Mc vägar hit;)

Romantik på höjden!

Äntligen fick jag min apfelstrudel!! Mmmm😄

Kasta snöboll;)

Vackert!

Så har vi kommit till Italien ! Dolomiterna !

Byn i Zell am See

Promenerade in till byn på kvällen. Mysiga gränder att gå i. Oscar orkade inte följa med efter vår tidigare utflykt så det blev Urban och jag som myste;)
Imorgon drar vividare mot Italien!

Krimmel wasserfall

Idag har vi varit och tittat på Europas största vattenfall, 1460 m lång. Vi vandrade dit i värmen, uppför! Imorn kommer jag ha träningsvärk, igen;) det var häftigt när solstrålarna och vatten från fallet möttes och bildade regnbågar! Tyvärr kunde jag inte få en bra bild på det!

Toppen nådd!

Det skvätter!

God morgon Zell am See

Rodel

Ja, idag åkte vi även rodel som jag länge velat prova! Ny tyckte killarna att jag åkte väldigt sakta! Men jag gjorde så gott jag kunde! Lite läskigt var det men väldigt kul!! Alla ville åka en gång till!
Vi fick inte ta kort när vi körde men här kommer ett kort när vi åker uppför;)

Hochgebirgsstaussen, Kesselfall Alpenhaus

Idag har vi gjort en utflykt som verkligen var en upplevelse, fast det är det hela tiden i Österrike! Det är så vackert med de snötäckta alperna, det gröna landskapet och vattenfall! Idag fick vi verkligen se massor av olika alpblommor, bla edelweis och alprododendron! Som i filmen Sound of music;) Vi fick även se alpkossor med sina bjällror och getter! Så nu har mkt gått i uppfyllelse för mig😄 Där levde även ett murmeldjur som vi hade turen att få se, ( Oscar upptäckte den när den gjorde ljud ifrån sig!) jag kunde dock inte ta kort då den var så långt bort men Urban tog med sin kamera:) Vi var på ca 2500 m.ö.h som mest.

En damm som förser Österrike med el.

Murmeldjur

Alpkossor

Getter

AlpRododendron

Isgrottorna i Werfen

Idag åkte vi till isgrottorna i Werfen. Där var jag när jag var tio år ( alltså 40 år sedan😁) med min familj och ville uppleva det igen! Det var en mäktig upplevelse! Det är världens största isgrotta. Den är från slutet av 1800 talet. Massor av is. En del ser ut som skulpturer av människor och djur! Ibland tände de upp bakom isen och det blev väldigt vackert! Vi gick 700 trappsteg upp och 700 tillbaks! Var lite skakiga i benen efteråt! Dessutom var det nollgradigt och jag frös!!! Mina fingertoppar tappade känseln! Isgrottan ligger 1586 möh. Det innebar en slingrig bilväg upp, promenad ca 20 minuter, och linbana, slutligen promenad igen på slingriga vägar och stup rätt ner! (Fast det var trästaket nu vilket jag inte kommer ihåg att det var när jag var 10 år?) En otrolig fin utsikt!
Vi var där tillsammans med Lotti och Svante och barnen, Majken, Siri och Vera! (Kompisar från Borås). Så roligt att vi kunde tajma in detta då de nu var på väg hem gm Europa! Utflykten avslutades med en god lunch! En härlig heldagsutflykt! Och fina minnen att återuppleva!

Öppningen

Jag i öppningen 40 år senare....

Innan vi går in;) Familjen Rangvaldsson var välutrustade med kläder.

Goa Vera, familjens lilla sladdis! Äter en österrikisk rätt typ pannkakor. Kom inte ihåg vad det heter. Men Lotti vet! ( hon har bott i Wien)

Top camp Zell am See

Vi bor på en liten men fin camping vid toppen av Zell am See. Sjön ligger framför vårt tält med de stora begen i bakgrunden och snö på toppen;) ( vi har dock inte första parkett men andra;)
Det är fräscha toaletter och duschar, gratis så Annika kan duscha länge! Bra är också att de har musik på toaletten för då kan man sitta där länge och tro att man är ensam fast man sitter kanske 6 personer på rad och bajsar!😜
Vi har även badat i sjön men inte Oscar för han tyckte det var så smutsigt och äcklig botten! Och det var det men man måste ju bada när det är varmt😄 Vi sover gott, lägger oss tidigt och vaknar tidigt! Men i natt var det ett fasligt oväder, det blåste, blixtrade och åskade. Åskan riktigt rullade i bergen! Men det gick över och vi somnade.
Jag har inte tagit så mkt kort här ännu men så här har vi det!

Utsikten från vårt tält.

Middag!

Zell am See

Vi fann en bättre camping här än i kaprun som vi först planerat! Ligger precis vid sjön. Berättar mer sedan.
Vägen hit har varit först genom Tyskland där vi passerade vackra Bodensjön som är så blå! Där hittade vi ett fint rastställe och jag fick bada! Dock fanns det ett par änder som vankade vid oss och som Urban tyckte såg hungriga ut( lite pensionärsvarning;)) Helt plötsligt blev det "mitt i naturen", ha ha,  fler änder och även en svan som väste! Oscar blev rädd och vår fina fikastund blev en annan upplevelse än vi tänkt;) Men vi skrattade gott😜
Genom alpbyar, upp och ner, vackra ståtliga berg med snö och massor av vackra blommlådor i alla fönster fick vi sedan se på vår färd till Zell am See! Blommorna är nästan lika fina som dina kära mor😄
 Vi övernattade på en caming vid en fors! Oscar tyckte det lät underbart och sov så gott! Själv tyckte jag det var som att sova i en hårfön;) Vi har idag ca 33 grader☀️ det blir nästan en chock när man kliver ur bilen;)
Ps på denna camping är det free Wifi så nu kan jag blogga;)

Vackra vinodlingar!

Glasspaus i Innsbruck

Oscar vid forsen!

Europapark

Idag har vi varit på Europapark i 40 graders värme! Mycket vatten och solkräm! Kom in gratis med våra lisebergskort;) ( fast de skulle inte gälla i år, men det gick;))
Imorgon bör det av till Österrike, kaprun😄

Välkommen till Europapark!

Jag åkte inte här!! Men de två andra!

Här åkte även jag! Vi blev väldigt våta men torkade på två minuter;)

Ettenheim

Då är vi här igen! Har kört 70 mil! Lite tufft men Urban kör bra! Vi blir trötta och somnade tidigt, 22... Vi försökte hålla oss vakna för det var en underbar kväll men efter ett dopp i poolen, restaurangbesök och spel kunde vi inte hålla oss vakna längre! Det är en fin camping;)

Mina badpojkar ❤️

Vems glas är vems?;) Skål och trevlig semester!

Lybeck

Första natten i Lybeck. Lite kallt....

Frukosttime!

Rödby-Puttgarden

Fin båttur till Tyskland!

Europatur 2015

Då är vi äntligen på väg! Mot Tyskland, Österrike, Italien och franska rivieran;)