Söderåsens nationalpark 28-30/5.

Då var det dags igen, utflykt med husbil😊
Denna helg är bokad för Söderåsen nationalpark, ca 3 mil från Helsingborg. Jag har sett många vackra bilder från denna park. Visste ni att det finns 30 nationalparker i Sverige? Vår ambition är att besöka alla dessa😊
Söderåsens nationalpark är en fylld med vackra, höga  bokar. Och så här års är det så vackert grönt😍
Här är en länk till parken för er som vill läsa mer https://sverigesnationalparker.se/park/soderasens-nationalpark/nationalparksfakta/.
Vi campar på skäralids camping. Den ligger precis vid ingången till parken. Praktiskt att kunna gå, bara över vägen, och sedan är du framme. Lite bökigt att behöva ta med sig bilen😊 Vi har sällskap med oss denna gång, första gästerna i vår husbil, Jonathan Och kathrine😊
Vi vandrade 17 km. Och solen sken! Verkligen en finndag! Den avslutades med apperol, grillat kött och sedan sällskapsspel😊
En fin helg har vi haft. Besökte kullens fyr och Arilds vingård  och glass på tre toppar i läjet på hemvägen. Och naturligtvis en kaffe hos min föräldrar, det är mors dag idag❤️
Arilds vingård
Mölle

Simrishamn och knäbäckshusen

Vi lämnar Kåseberga och åker tillbaks mot Simrishamn. Vi tar kustvägen. Det finns så mycket att se, mysiga små avstickare till olika byar. Jag har ett minne av att Simrishamn skulle vara en så mysig stad. Därför valde vi tobiksviks camping. Det är en stor camping och på kvällen är det fullsatt. Så många som campar! Campingen ligger precis vid havet. Vi får en plats med havsutsikt. Stranden är fin. En kväll tar vi en promenad och först möter vi en man som berättar  om hur han flyttade från Stockholm till Österlen med olika fruar som alla slutade med skilsmässa😅 Sedan mötte vi , eller Urban, en kvinna som berättade om ett övergivet hus som hon ansvarade för att det sköttes och togs om hand , runt huset.  Spännande! Stenarna  på stranden var så vackra!
Vi tog cyklarna in till Simrishamn och besökte byn som inte alls var som jag tänkt mig. Fanns ett par fina gator och hus men inget som imponerade.
När det var dags att lämna och åka hemåt åkte vi In till mysiga byn Vik. Stannade vid knäbäckshusen och såg den vackraste stranden i Sverige?😍
Tyvärr var det stängt hos Mandelmans men vi var nära😊
Det är så mysigt att vara i vår husbil, vi bara älskar den😍

Kåseberga, Ale stenar

Vi reser vidare mot Kåseberga. Innan avgång ska vi tömma spillvatten, fylla på vatten och tömma toan. Jag erbjuder mig att ta hand om att tömma toan denna gång.  Men Alltså, det blev inte som jag tänkt... Jag öppnar upp häller ut innehållet och nästa steg blir att trycka på spolknappen. Det finns två likadana knappar?! Hmm.... jag tar den vänstra och vad händer? Vattnet sprutar upp och överallt!!! Ja, jag blev våt!! Usch! Men framförallt så pinsamt!😅 Meningen var att sätta "toaröret" över strålen, för att spola rent. Den andra knappen var till att spola ner innehållet med😂 Har aldrig sett en sådan anordning tidigare, mycket opraktiskt! Ett par gubbar ropade vad jag skulle göra. De sa oxå att de kände någon som varit utsatt för denna "dusch". Och så skrattade de...
Vi är nu i Kåseberga. Står på Ställplatser i Löderup. Alldeles nära Ale stenar och Kåseberga hamn. Massor av husbilar på rad, och de flesta har hundar. Kanske inte den mysigaste platsen men nu har vi prövat det😅 Det som är fint är att vi nu på kvällen kunde promenera upp till Ale stenar igen, men dåutan alla turister. Ale stenar är en skeppssättning från 500-1000 talet efter Kristus. Fortfarande vet man inte exakt vad det är. Kungagrav, tidmätning med hjälp av solen? Ja i alla fall är det vår historia😊 Dessa stenar står i ett vackert naturreservat, på höjden med vacker utsikt över havet. Vi fikade vår medhavda matsäck. Klättrade sedan ner till hamnen där vi intog en god glass. I hamnen serverades både sill och strömming.

Österlen Kivik

Jag har alltid velat åka till Österlen när äppelträden blommar. Nu är vi här! Med vår husbil😊
Denna gången plockar vi med cyklarna. Vi bokar de två första nätterna på Kiviks familjecamping. Vi kommer dit vid 19. Parkerar husbilen och tar en promenad till en indisk liten restaurang som ligger i en skånelänga. Så god mat!
Efter maten tar vi en promenad ner till vattnet och kiviks by. Pittoreskt beskrevs Kivik som. Jag håller med. Hela Österlen är så mysigt.
Dagen efter tar vi cyklarna och beger oss mot Stenshuvud nationalpark. Passerar kiviks musteri, äppelträd, vackra blommande ängar och fina stränder. Parkerar cyklarna vid norra ingången till parken. Vandrar på underbara leder med varierad natur. Vackra träd, blommor och så mycket fågelkvitter! Det är så grönt! Så vackert!!! Vi mellanlandar på café Annorlunda. Ett café som i vanliga fall serverar en stor kakbuffé, men i pandenitider får vi ett eget kakfat, 9 sorter!! Vi delar på ett fat och en räksmörgås😊 Vi sitter ute och myser i trädgården. På hemvägen går vi längs med havet. Inte vilken strand som helst, ser ut som vi är i medelhavet, kritvit sand och så rent och fint vatten!
Vi stannar naturligtvis på Kiviks musteri och handlar med oss äppelmust😍
Det blir grillkväll och ytterligare en kvällspromenad i solnedgången.

Vi har blivit med Husbil!

Under ett par års tid har vi pratat om att skaffa en husbil. I slutet av mars sa Urban: vi åker till Lidköping. De har en Bürstner -21, 5-sitsig.
Sagt och gjort! Sedan gick det snabbt, när vi lämnade Lidköping var husbilen vår😅 ( eller rättare sagt urbans)
Nu har vi varit husbilsägare i drygt en månad! Och allt känns toppen😊
Jag borde ha skrivit när vi hämtade den.... det var lite svettigt... mycket att lära sig, alla dessa knappar😅 Men svårt att beskriva en känsla så här i efterhand. I alla fall så är lyckan stor😍 Varför ha ett stort hus när det räcker med vårt lilla hus, husbilen, Fia, heter hon😊
Första natten blev i Lidköping påkronocamingen, alldeles vid värnen. Tur var det för nästa dag kunde vi åka tillbaks till husbilsaffären och fråga om de knappar vi glömt hur de fungerade😅
Vi har sedan dess varit på sotenäscamping och nu är vi på Vilshärad camping( Halmstad).
Sotenäs bjöd på en fantastisk utsikt över klippor och hav med vacker solnedgång. Utflykt till smögens brygga där vi njöt av en glass ( väldigt folktomt) vidare till Strömstad och naturreservat kosterhavet!
I Vilshärad bor vi precis vid naturreservatet. Där har vi idag vandrat närmare 1 mil. Väldigt speciell miljö av tallar och sanddyner. Solen kom fram och vi njöt av vår matsäck bland fågelsång, surrande bin, vitsippor och en lång sandstrand med ett lugnt hav att doppa fötterna i😊
Vi trivs verkligen gott😍
Följ med på vår resa med husbil framöver!