Hej då korsika

Idag började vi tänka på hemresan som ska vara på tisdag! Vi började planera sista dagen och packningen! Vi satt på campingens restaurang när jag frågade Urban vilken tid båten går. Han tog upp sin telefon och kollade. Utbrister då att det är den 1/8 som båten går alltså imorgon måndag! Inte tisdag! Vilken tur att vi kollade!!!!
Fick nästan lite bråttom med alla förberedelser! Klockan är ställd på 05! Då går vi upp och tar ner tältet! Sedan till båten som går kl 7.45. Båten tar 6 h. Vi drar sedan så långt vi orkar och hinner mot Bordeaux och sedan Normandie kusten.

Snorkling

Vi har tagit lite kort med gopro-kameran under vattnet;)

Saint Antonino

Vi var i en liten bergsby som rekommenderades av tio i topp! Saint Antonino! Den var känd som en charmig och pittoresk bergsby som forfarande hade bevarade gränder från 800 talet!
Den var värd att se, en fin utsikt! Men som alltid när de blir kända så exploateras de! Man fick tom betala  för parkering! Men men...
De gjorde egetproducerat vin, inte dåligt! Men en flaska kostade över 100kr!
Vi åt lunch här och hade en fin em!

Ny strand

Idag var vi på en ny strand! Ville gärna snorkla lite mer! Fanns inte så många fiskar dock! Då har vi nog sett mer i Calvi! Men skönt att byta strand. En fantastisk fin badvik! Vilket vatten!
Här låg vi;)

Så fin strand!

Poolhäng!

Skönt att bada i poolen på em! Och sitta i baren;)

Lemonad!
Oscar har egentid efter badet;)

SUP

Idag prövade vi SUP, standing up paddleboard!
Hade hört att det skulle vara så fantastiskt! Men det var svårt tycker jag! Och som vanligt är jag lite feg....men det var min id'e att pröva;)
På kvällen var vi inne i byn och åt gott! Fick äntligen äta lite musslor!
Idag var det väldigt varmt! Skönast att sitta i skuggan😜 Man blir helt slö, orkar knappt prata!
Redo för stranden i nya badbyxor;)

Foten lindad och så var det bara att kliva på!

Det gick riktigt bra för Oscar !

Man kunde sitta så här oxå! Det var lite lättare! Men jag stod oxå! Men fick inget bra kort!

Goda musslor!

Norra korsika

Idag har vi haft en heldagsutflykt! Startade kl 9.30 och var hemma kl 21! Vi har rundat hela norra korsika från Calvi i väster till udden längs upp i norr, Tollare och Barcaggio, och ner hela östra sidan till Bastia och tillbaks till Calvi via L'ile-Rousse där vi åt middag. Vi har passerat så många fina byar och framförallt hänförande vyer! Det är så vackert! Längs slingriga bergsvägar med knappt några räcken och stup rakt ner till den ena turkosa viken efter dena andra, vackrare och vackrare! Oscar har föreslagit flera gånger att vi ska köpa ett hus med utsikt över havet där han kan sitta och njuta!
En liten bergsby,Nonza, var så vacker. Där klättrade vi upp till ett fyrtorn och fick en fantastisk utsikt! Svetten rann men det var det värt;) Det går inte att beskriva eller visa med mina kort men här kommer ett försök!
Ovan är bild på en väg vi åkte! Korsika är en väldigt grön ö.

Första badstoppet!

Söta Nonza med sitt rosa kapell!
Längst upp var vi!

Bilden talar för sig själv!

Stranden nedanför där flera skrivit sina namn i sanden!

Dessa fantastiska vägar!

Längst ut på norra udden, Tollaren.

Barcaggio, ytterligare en by längst ut på udden. Denna byn var finare än Tollaren som det stod om i boken 10 i topp. I Barcaggio hade vi gärna stannat och badat om vi hade haft tiden med oss. Fina klippor!

Godmorgon

Den klassiska frukosten varje morgon;) baguette och croissanter!

Kvällsysselsättning

Efter en god middag blev det en god bok;) Sedan en kvällspromenad i den ljumna kvällen!
Nu har de disco på restaurangen! Fullt med folk;) Själva har vi krupit in i tältet för lite läsning innan sömnen kommer...den kommer rätt fort här i värmen😄 men ikväll var det ovanligt mkt rörelse och ljud utanför😁 Fick just en ny granne som sätter upp sitt tält och blåser upp sin madrass!
Imorgon blir det en ny utflykt till norra korsika!

Stranden med Calvi i bakgrunden, by night;)

Soldag

Vaknade strax innan 8 som vi brukar( med undantag av Oscar) Det var varmt i tältet! Svalkade gott med ljumna vindar;) Det fick bli en ny joggingtur på 35 min! Var lite jobbigare dennaggn för det var varmare!
Känns iaf bra efteråt! Urban klar med frukosten som står serverad:) Oscar vaknar oxå! 10.30 kommer vi till stranden☀️ Hittar vår plats;) Solar, badar, spelar strandtennis! Vårt rekord är 289! Går hem från stranden vid 13 tiden. Äter lunch, tar en öl och vilar i skuggan! Sedan till poolen en stund och en glass! Dusch och till affären för att handla dagens middag! Ja, så ser en dag ut!

Lämnar stranden för idag;)
Go middag! Biffar, potatis,sås, tomatsallad och kronärtskocka!

Tältsmyckning!

Så här fint har våra grannar dekorerat trädet och sin plats med! Lampor i trädet och två gungmattor! Lite mörkt för att ta ett kort... Urban sitter vid vårt bord;)

Corte

Bergsstaden  Corte ligger i inlandet och var tidigare Korsikas huvudstad. Här finns hus från 1700 talet! Det finns flera skotthål kvar på vägskyltar och ord på franska är överstrukna till korsiska stavningen! Det är från deras strid om att vara ett självständigt land!
Här åt vi en god lunch, ny glass och promenerade i byn!
Frihetskämpen och generalen Gaffori!

Pont G'enois

Det blev en härlig simtur i den fantastiska floden Ascofloden! Flera bilar står längs vägarna, då vet man att det finns en flod nära och härliga bad! Den här magnifika platsen läste vi om i vår Topp 10 Korsika! Där fanns en rundad genuesisk bro från 1500 talet! Vattnet var helt klart och stenarna runda. Det var bara 25 grader där så det kändes lite kallt;) Oscar valde inte att bada, var istället vår fotograf;)

Helt klart!

Fotograf Oscar !

Urban och jag i vattnet!

Nu är vi under den gamla bron;)

Asco

Idag hade vi en utflyktsdag! Det har varit  en dag med mest moln, men det blev ingen åska och blixt;) Kom några droppar regn! Så det blev perfekt väder att göra en utflykt på! Blev borta hela dagen trots att vi inte åkt så många mil menvägen är kurvig! Jag blundar i kurvorna😜 Vi åkte till Asco som låg 1400 möh.
Passerar flera laguner längs vägen! Det är så vackert!

Glasstopp! I ny hatt😄

Fotograferna:)

Ser riktig proffsig ut!

Här tältar flera som vandrar längs GR 20. På bilden ser ni både berg, flod, tält och kossor! Iaf ser jag det;)

Parasoll och poolbad

Glömde visa vårt fina nya inköpta solparasoll☀️
Och så lilla jag som får åka rutschkana själv! Inga som vill leka med mig:( När barnen var små ville man inget hellre än att få ligga några minuter och sola nu längtar man efter dem och tittar på alla andra barn som leker och har kul med sina föräldrar;)

Tittut!

Lilla jag!

Urban äter sin favoritglass, romrusinglass!

Sallad blir det till lunch varje dag!

Skål älskling! Tack för åtta fina år och vi hoppas det blir många fler❤️

Calvi

Calvi heter byn vi bor i. Det är en lite mer exklusiv by dit många lyxyachter kommer. Men väldigt charmig! Jag älskar att gå i dess gränder med restauranger och mysiga butiker! Vi var där ikväll och åt en trerätters middag! Firade nämligen vår åttaårsdag! Ja, idag för åtta år sedan blev vi ett par❤️( på en mc-resa till Norge ) Klockan är nu snart 22.30 och det är 28 grader varmt!! Inte ens jag behöver en tröja till😄 Det står i väderprognosen att det ska bli blixt och åska inatt och ev regn. Även imorgon:( Så vi planerar att ta en utflykt med bilen. Fast man vet aldrig med vädret här, det ändras fort!

Kollar in båtarna!
Vilken båt vill du ha??

Lite regn!

Så här mysigt hade vi det igår när det plötsligt kom lite regn😄 Det gillar Oscar väldigt mycket! Det påminner honom om när vi hade husvagn när han var yngre;)

Morgonjoggingrunda

När jag nu tog med kläderna måste jag ju använda dem! Vaknade strax efter sju och såg att det var molnigt, då bestämde jag mig! För det är så jag måste göra, bara bestämma mig, inte vänta på att jag känner för det för det händer sällan!  Det är den sköna känslan efteråt man får fokusera på😄
Svårt när man inte känner till området så bra men oxå ett bra sätt att lära känna området! Försökte hänga på ngr andra joggare jag hittade men vips så var de borta....Sprang i en kvart, åt ena hållet och hittade sedan en väg tillbaks längs havet och den lilla tågrälsen! Där fann jag alla joggare, mötte flera som var ute och sprang! Nu har vi ätit frukost och det har klarnat upp! Det blir en dag på stranden☀️
Här sprang jag!

Stolt!

Bad och sol

Idag blev det sol, bad och snorkling! Så skönt! Efter lunch och siesta blev det bad i poolen och glass i baren😄
Vi har det bra med andra ord! Nu ska jag gå och diska, sedan blir det nog en liten kvällspromenad!
Här gick jag när jag pratade med dig kära mor;)

Så fint och med bergen i bakgrunden! På vissa finns det snö kvar! Lite märkligt när man badar och ser snöklädda berg!

Och här har vi stranden! Vattnet är kristallklart och våra nya fina cyklop var toppenbra! Såg flera fina fiskar;)

Korsika

Då har vi kommit till vårt huvudmål, korsika. En lång resa som tog 6,5 h med båt! Men jag tycker ändå att det gick rätt fort! Det var dock varmt och soligt och havet glittrade därav lite solbrända....Solen är stark! Vi är väldigt trötta nu! Igår försökte vi lägga oss tidigt för att vi skulle gå upp kl 4.30! Då började campingen vi bodde på med världens underhållning med hög musik!!! Vi bodde väldigt nära platsen där detta pågick så då kan ni förstå att det var omöjligt att somna!! Därav denna trötthet😴
I alla fall kom vi fram till den campingen vi bodde på sist vi var här. Vi har fått en relativt bra plats tror vi... Vi får se imorgon när vi vaknar om solen skiner på oss , då kommer det vara väldigt  varmt och tältet står inte i bästa läget....i värsta fall får vi flytta till ett bättre läge när någon annan lämnar campingen. Efter att vi fått upp tältet var vi varma.
Vi gick ner till stranden och tog ett dopp i det kristallklara vattnet, ljuvligt! Men så mycket folk!😁 Antingen så har alla fransoser bestämt sig för att semestra på korsika eller så har ingen åkt iväg på semester, alla är kvar på ön!? Vi får se hur läget är imorn;) Imorn ska vi bara ta det lugnt, sola och bada!
Tidig morgondimma!

Korsika i bakgrunden;)

Här bor vi nu;)

Och här sitter jag och bloggar! De andra två har gått och lagt sig! Det är alldeles ljummet och syrsorna hörs svagt i bakgrunden, någon spelar kubb och en tredje äter sen middag! Ja , så är livet på campingen😊 Nu ska jag gå och borsta tändena😴

Kvällspromenad

Tog en kvällspromenad till en andra strand! Väldigt fin! Några kärlekspar fann vi där, och så Urban och jag❤️

Toulon

Äntligen är vi i Toulon! Palmer och Medelhavet! Hittade en camping inte så långt från hamnen! Mysigt! När vi höll på att packa upp kom det en kvinna och frågade om vi ville vara med och spela boule. Urban blev så glad att han sa ja direkt och hoppade över lunchen! Han har inte spelat på länge! Det gick ok. Blev 4 av 7 lag! De vann ett glas rosé var;) Själv tog jag mig en promenad till stranden och tog mitt första dopp! Så härligt! Låg en timma i solen och bara njöt! Oscar stannade kvar hemma i skuggan och njöt av det! Urban kom sedan ner och även han fick sitt första dopp;)
Nu har vi ätit och börjar förbereda oss på tidig uppgång imorgon, båten går kl 7.30. Är framme på korsika kl 14.

Snyggt!
Stranden!

Så gott!

Gorges del 'Ardeche

Ja, så heter området vi bor i inatt. Vi bor strax innan Orange. Åter igen hade vi tänkt vi skulle komma längre ner men det var flera bilköer! Vi försökte undvika dem gm att ta mindre vägar men då gick det inte så fort! En del byar man åker genom är så vackra, som ur en gammal film! Och så mycket vackra blommor de har! Vi passerar även vinrankor, fruktträd och fält med solrosor!
Motorvägen är inte lika vacker! Oscar har redan läst ut två böcker! Idag är det riktigt varmt! I solen,när vi tog en paus, var det 47 grader!! I skuggan ungefär 34! Jag har tom bränt mig på axeln gm rutan i bilen?! Ikväll åt vi pizza! Hade tänkt sitta ute och mysa ikväll men det var fullt med mygg så nu har vi lagt oss! Syrsorna har just slutat spela men då tar grodorna över!!! Låter som tusentals grodor som kväker!!
Ingen sovsäck inatt, bara lakan;) Imorgon bitti blir det baguett  och croissanter, 😊 På onsdag åker vi över till korsika, längtar efter sol och bad☀️
Urban handlar lokalt vin på campingen:)

De tittar på något roligt klipp! Men Oscar vill inte bli fotad😁

Ettenheim

Det blev en lång resa idag men ändå hann vi inte dit vi skulle! Vi hamnade i flera bilköer:( irreterande!! Så efter att ha åkt ung 50 mil och 6 h kände vi att det räckte. Det blev Ettenheim igen, här har vi varit flera ggr. En fin camping! Ju längre ner vi körde ju varmare blev det! När vi kom fram var det 30 grader varmt och blå himmel, nästan lite för varmt😜 Vi packade upp och tältet torkade upp fort! Det regnade nämligen inatt och imorse! Lite mysigt och faktiskt inte så kallt, fick tom ta av mig tröjan! Nu blir det förhoppningsvis shorts och linne resten av resan☀️( jag menar dagtid)
Nu har vi ätit en god middag och druckit god champangne! Kommer sova gott inatt! Ska ta en promenad till restaurangen nu och se om de har apfelstrudel , det älskar jag!
Imorgon når vi Frankrike och vägen dit kommer vi välja lite roligare vägar att åka på! Autobahn är inte kul!
Autobahn!

Kissepaus! Ser ni Oscar i majsfältet! Hade inte velat äta den majskolven;)

Nu har jag det bra! Säger han och tar fram colan och sedan chipsen;)

Urban häller upp god champangne 🍸

Matlagning igång;)

Koncentrationsläger och Celle

Efter en god frukost gav vi oss iväg kl 9.30. Vi åkte för att titta på två koncentrationsläger. Först kom vi till Neuengammen och sedan Bergen-Belsen. Det är så svårt att förstå, jobbigt att se men viktig och lärorik upplevelse. Till Neuengammen kom det 105000 fångar och 55000 av dem dog! Det är fler än hela Kungsbacka på ett litet område och en fruktansvärd misär! Under tystnad promenerade vi gm området. I bergen-belsen satt Anne Frank och hennes syster. De dog och begravdes där, 16 år blev Anne Frank. De hade även en bra och sevärd utställning med bilder och en film. Väldigt svår att se....Nedan följer några bilder.
Efter det åkte vi till Celle efter rekommendation av Lotti;) en fin gammal korsvirkestad med hus ända från 1300 talet! Staden klarade sig helt från bomber och skador under kriget! Därav väldigt välbevarad och vacker!
Nu är vi i Northeim. Det har varit ett par långa bilköer på Autobahn som har gjort att vi förlorat tid! Ikväll blev det snitzel och en öl! Imorgon hoppas vi nå Frankrike. Vi har klarat oss från regnet och det är över 20 grader!
Nu har vi spelat yatzi och ska snart krypa till sängs;)

Här fanns alla små baracker som de bodde i.
Fem små rum på rad!

Celle

Första natten

Då har vi nått målet för natten, Lybeck. Här har vi campat flera ggr! Ändå hade vi lite svårt att hitta... Men som tur är har vi skaffat " frihet" i vårt telefonabonnemang vilket innebär fria sms, samtal och surf! Väldigt bra för Oscar lotsade oss rätt med sin telefon, gött att vi har med honom❤️
Ca 15 grader på kvällen men ändå behagligt väder. Lite kallt tycker jag dock det var, tar lite tid att vänja dig vid campinglivet;) Som tex var vi har alla saker, ett himla letande i början! Till slut fick vi fram lite ost och kex och firade med lite vin och juice:) Nu har vi semester!
Kom iväg kl 9.30 efter god frukost, dusch och nedpackning av tält!

Oscar har köpt ny fin kamera så det är han som tagit kortet, väldigt bra kort😄

Bilsemester 2016

Då är vi på väg! Semester 2016☀️ Det blir bil genom Europa till korsika! Och naturligtvis blir det camping, tältar gör vi😄 Brukar vara lite kallt de två första nätterna och då blir det sovsäck och jag sover i joggingkläder( det gör inte grabbarna!) men sedan blir det varmare och då blir det lakan och utan kläder;)
Det ska bli så skönt att vara ledig och bara vara! Har tagit med mig joggingkäderna så jag hoppas jag får till det! Känner mig väldigt trött! Det har varit en intensiv vår med arbete och min stroke! Påminns om det ibland och är tacksam för livet🙏 Men nu hoppas jag på vila, sol och lite äventyr! Mina tankar går även till Nice och det våldsdåd som var igår, det är så fruktansvärt!! Varför??

Målet idag är Lübeck där vi brukar bo. Men just nu står vi fast i en bilolycka utanför Helsingborg:(  Men tur att det inte var vi!