Natt 13-15. Grimaud

Vilka båtar det finns! Här ligger den ena större båten efter den andra. Några sitter och äter på en av båtarna. De ser ut som vem som helst!  ( vem det nu är😅) Vi ser en italiensk båt, En man kliver av båten och tänder en cigarett, han har en stram kort hårsvans. Ändå lite typiskt utseende som jag tror att maffian ser ut ( iaf som de gör på tv😂) , eller hur?
Vi går vidare och restauranger ligger längs kanalen, precis som i Venedig😍 Vi köper en glass och njuter av den ljumma kvällen.
Ja, vilka kvällar! De är ljuvliga! Då är det 28 grader och som bäst! Även i vattnet är det samma temperatur, 28 grader! Tidigt på morgonen, strax innan soluppgång är det runt 21 grader, då brukar jag få ta på mig ett täcke😉
Igår hade vi champagnekväll på stranden😍 Det är inte bara vi som njuter av kvällen på stranden, några badar, andra ligger på en filt med ett ljus tänt, andra har dukat långbord. Vi sitter i våra brassestolar och ser på en stjärnklar himmel, vattnet glittrar, och vi dricker champagne, ler mot varandra och njuter.
Nu har vi varit på rivieran i 10 dagar och det är dags att lämna.
Vi ska ta samma väg som Napoleon en gång gick och åkte häst och vagn, den sk route de la Napoleon. Ska vara en av Europas vackraste.
Nästa hållplats blir Le monetier, där har min kusin Stefan ett hus😊

Natt 12-, Grimaud

Jag räknar stegen ner till stranden, 30 st från husbilen😊 Nära stranden campar vi nu! Sanden yr, för det blåser lite, som tur är! Det är 37 grader varmt!  När vi letar plats tänker jag: " detta är lite väl varmt för mig😅" Trodde inte jag skulle säga det eftersom jag älskar värmen! Men kroppen vänjer sig, finner sig till ro, kommer ner i varv. Vi går, sitter och ligger , i ett långsamt tempo. Alltså vi gör inte mycket, men vi njuter av det. Idag åt vi Oliver, ost, salami, baguette och frukt till lunch. Och naturligtvis ett glas rosévin! Jag har hört att rivierans bästa vin är just ljust rosévin😍 Det stämmer nog för det är många som dricker det!
Vi har lämnat Hyéres och är nu i Grimaud, nära St Tropéz. Campingen heter camping de la plage.
Jag har upptäckt att det tar lite tid för mig att vänja mig vid nya platser för att kunna recensera den rättvist. Vet inte riktigt ännu vad jag tycker om denna! Här är det en lång strand med sand. Vattnet är klart men ändå inte lika klart som vid förra campingen. Det är oxå väldigt många människor här! Vi gillar nog mer camping av det lugna slaget😊 Igår fick vi problem med elen och varmvattnet var slut på campingen. Idag var det varmt vatten i duschen,  och än så länge fungerar elen, efter att jag än en gång  fått hämta dem i receptionen för att hjälpa oss. De säger att det är fel på vår bil men det tror inte vi! De flesta runt oss har både AC och frysboxar! Vi har bara kyl och litet frys. Vågade inte ens använda kaffekokaren imorse! Men efter att chefen varit här och vi har bytt kabel flera gånger så har det fungerat🙏
Igår tog vi en kvällspromenad till byn och som vi fått höra upplevde vi lite av " Frankrikes Venedig". Så mysigt!
Så ge mig ett par dagar till, så har jag nog vant mig även vid denna plats😊  (null) (null) (null) (null) (null)

Zlatans båt?

Hyeres natt 7-11 och Porquerolles

Vi har nu passerat 13 år tillsammans❤️ Mycket har hänt dessa år. Varje år tycker vi ska firas genom en god middag. Denna dagen infaller sig här i Hyéres. Vi hittade en sån fin restaurang precis vid havet. Vi gick dit för att boka. " ni kan få bord om 10 dagar", sa de. Oj då, så populär!!
Det fick bli en restaurang vid hamnen istället, det blev oxå bra och väldigt gott. Sedan promenerade vi hem i månskenet😍
Idag har vi åkt båt till en ö, Porquerolles. Det tog ca 20 minuter. Ungefär som till brännö, fast här betalade vi 500kr tor samt hyra för cyklar 400kr. Japp ni läste rätt, svindyrt! Och nu skulle jag vilja skriva: "men det var det värt"! Glömde en siffra😅! Det blev även inköp av lokala viner för några hundralappar 😂 Nja, alltid trevligt med utflykter😅 Men när jag mest gick och ledde min cykel, då det var grus och gropiga stenväggar, tänkte jag: "varför hyrde jag en cykel? Det hade ju gått fortare att gå😅😂! " Ja, det kändes så otäckt att cykla då jag bara slirade och uppför orkade jag till slut inte! Det liksom brann i hjärnan på mig! Och vad cyklade vi för att se? Ja ni, en utsikt som var okej men inte storslagen. Vi besökte iaf två fina stränder. En av dem har rankats som en Europas finaste. Vattnet är helt kristallklart och underbart att bada i,  men stränder har vi finare i Sverige😊
Vi har gjort ytterligare en cykeltur och badat på annan strand. Men bäst gillar vi dem nära vår camping. En dag  låg vi helt ensamma på en lite strand. Dit fick vi klättra ner och upp med hjälp av ett rep👌 Snorklat har vi oxå gjort och fick se en del fiskar.
Klockan är snart 19.30. Vi sitter och tar en gin och tonic efter dagens prestation😅 Dags att äta snart, middagen blir alltid sen här. Det går inte att äta tidigare, för varmt. Kanske skulle ta en dusch oxå? Någon sitter och spelar gitarr i närheten, mysigt!
Vi funderar på att byta camping imorn eller nästa dag, vi får se☀️

Restaurangen vi åt på, till vänster.

Värda efter vår cykeltur

Natt 6 Hyéres

Kvällen är ljummen! Cikadorna spelar på högsta volym för oss! Snart blir det tyst, lustigt hur det fungerar. De slutar och börjar på nästan exakt samma tid varje dag! Tydligt är att det finns en ledare som de andra följer. Det är en konst att vara en god ledare😊 jag läser några sidor till i min bok " Jag kan ha fel" av Björn Lindeblad. Han är verkligen vis, som det namn han fick som munk betyder. Han skriver " vissa människor har aldrig skänkt en tanke på sitt andetag, hur det fungerar". Jag tänker: hur andas jag? Tänker jag på det? Ja, det gör jag ibland och har förstått hur viktigt det är med en bra andning. Han skriver också: "Tro inte på allt du tänker" och "Att inget varar för evigt, inte heller de jobbigaste stunderna". För mig kändes det lite avlastande! Kanske för dig med? Läs hans bok!
 Vi är nu i Hyéres i södra Frankrike. Vi bor på camping La tour fondue. Längst ut på en halvö. Det var inga problem att få någon plats, så skönt! Tänk att det ordnade sig😅 Fast han i receptionen sa att vanligtvis har de fullt från juli-september.
För er som undrar får vi bära munskydd i receptionen och ska eg göra det på toaletten och disken men det är inte många som har, bara vi två, ordentliga svenskar😊
På vägen hit åkte vi småvägar( som inte är betalvägar😅) det tar längre tid men är mycket vackrare. Vi åkte på frukternas väg, sjöarnas väg och lavendelfält efter lavendelfält! Det doftade ända in i bilen! Vi stannade och fotade, köpte grönsaker och frukt, och honung med lavendel.
Vi kommer stanna här, troligtvis en vecka. Nu börjar vi landa och bara är😊 Sitter ännu en ljummen kväll och lyssnar till cikadorna som nu börjar att tystna😊 Vi har det bra, tacksamma för här och nu🙏

Här badade vi på em😊

Här badade vi på fm😊

Alpvägar och natt 5

Jag blundar ibland, när jag är rädd för en mötande bil bakom kurvan😅 Men det är så vackert att jag inte kan blunda länge! "Här måste vi stanna och fota" "Här är så vackert, vi måste stanna och fota!" "Och här och där, titta så fint…."
Det går inte att sluta och fota och se sig nog😍 På vägen hem får det bli en vandringstur i alperna!
Och som han kör min Urban, som en riktig yrkeschaufför👌
Det är inte alltid som allt flyter på bra… som idag när jag trodde vi var överens om en väg och det blev en sväng igenom italien, på en betalväg, 700kr🥵 Inte så bra! Men den gick lite snabbare så vi sparade nog lite bensin och Urban behövde inte köra så långt! Han sa argt: jag kör hellre en vacker och lång väg än genom en lång grå tunnel! Det håller jag med om! Jag tror vi bara ska använda kartan framöver, inte GPS!
Vi kom inte till rivieran idag heller ( trots genvägen😂) men det är det som är det fina med husbil, vi gör det som känns bra, och att njuta av alperna är verkligen något att ta med sig när hösten tränger sig på😊
Nu längtar vi dock att få stanna lite längre på ett ställe. Landade lite tidigare idag på em i närheten av Gap,  camping Manu Savines le lac . Står vid en alpsjö där vi badat och njutit innan lite god middag ( wienerschnitzeln som jag inte orkade äta upp o ettenheim😂😂) i skuggan.
Ny dag imorgon☀️

Natt 4

Regnet slår hårt mot husbilstaket när vi lägger oss. Vi kryper ner under täcket som vi nu är glada att vi tog med. Och en annan tanke slog oss, så synd om dem som bor i tält….. ja, nu kändes det särskilt gott att ha en husbil😊
Vi är nu i franska alperna, Val d’lsere, camping les Richardes. Vi ser andra som Fricampar men Urban ville idag ha lite el.
Solen skiner och snön klär bergstopparna, det är så vackert och känns ända in i själen! Sitter på trappen med kaffekoppen i handen och insuper allt det vackra. Det är väldigt stilla och lugnt, inte mycket folk alls. Man undrar hur de eg överlever,  alla tomma boenden som vi ser.
När vi startade på morgonen var planen at stanna i Annecy. Det är en ljuvlig by med små gränder och vatten som rinner mellan husen. Det ligger vid en stor sjö som har ett så inbjudande vatten😍 Men det var så mycket folk, så att hitta en parkering till oss gick inte alls! Vi körde längs sjön och hittade till slut en parkering i slutet av sjön för att göra ett glasstopp. DÅ upptäcker vi att vårt cykelställ håller på att släppa från bilen!!!!😫 Det blev till att ta ner cyklarna och packa in dem i garaget! Tur vi har ett stort garage! Efter en hel del tid på ompackning i 35 graders värme blev det en liten glass och sedan valde vi alpvägarna! Det gick galant för min bäste chaufför!
Nu beger vi oss mot rivieran😊

Även här blev det färskt bröd på morgonen😊

Natt 2 och 3

Vi tar en kvällspromenad bland vinrankorna, så vackert! Fantiserar lite om hur det skulle kännas att vara ägare till en vingård😊 Ja en del romantiska filmer på vingårdar har jag sett! Urban tar min hand och vi njuter😍
Vi har åkt långt idag, så vi är trötta! Vilken chaufför jag har, han är toppen👌 Vi lämnade Danmark med båt kl 8.15. Vi kom fram till vårt mål kl 20!
Jag har gått med i så många grupper på FB med tips om allt från mat i husbil till platser att campa på! Där fick jag tips om att man kan ställa sig på många vingårdar. Nu är vi på weingasthof edel-brauch. Det ligger i Edenkoben. 1 euro per person betalade vi här inklusive el! Men sedan köpte vi vin för ett antal hundralappar😅
Jag hade önskat att jag kunde berätta: " vaknade tidigt och tog en underbar joggingtur bland vinrankorna" Men nej det gjorde jag inte🤨 Detblev en underbar promenad istället. Många cyklar här. Vi har med våra cyklar men kände att vi ville vidare. Klockan 10 blev det en vinprovning på gården och flera goda viner köpte vi.
Efter det åkte vi vidare. Och dagen blev inte riktigt som vi hoppats på!
Vi hamnade i Ettenheim där vi åkte till en restaurang som vi brukar avnjuta en god wienersnitzel på, men icke, köket hade just stängt.
Vi valde då att stanna inne i ettenheim för att äta. Ettenheim är en fin gammal korsvirkeby. Men där hade oxå köket stängt men för min skull gjorde de wienerschnitzel till två personer, trodde jag! Vi fick två wienerschnitzlar var! Det blev en liten missuppfattning i tyska språket😅 Mycket mat!!
Vi åkte vidare, mot Schweiz. Där tänkte vi campa vid sjön. Ja just det, vi tänkte, men icke, det var översvämning på alla campingar så alla var stängda! Passerade nog 4 platser som var stängda! Så otäckt mycket vatten! Ni ska oxå veta att dessa små byar, så pittoreska, med så smala gränder, upp och ner, där är det en konst att köra husbil😅
Vi körde vidare och slutligen ser jag en liten skylt med ett P och en husbil, ner mot hamnen i St-Aubin-Sauges. Med lite hjälp fick vi tränga oss in med några andra husbilar som hjälpte oss! Väldigt fint ordnat direkt vid vattnet, en liten park, ett par restauranger och tillgång till både toalett och dusch! Toppen! 20 euro för en natt, helt okej😊 och imorgon kommer de och säljer färskt bröd till oss😍
Ja, till slut blev allt bra🙏 (null) (null) (null) (null) (null) (null) (null) (null) (null) (null)

Semester 2021 Rödby

Det är fredag den 16/7 och vår semester börjar😍
Det mesta är packat och klart i vår husbil! Sedan länge faktiskt! Som vi längtat! Lite svårt var det att bestämma oss för resa i Sverige eller Europa? Vi är fullvaccinerade och lättnader av restriktioner är nu i de flesta länder. Men i vissa länder ökar det igen, pandemin, covid-19😔 Jag lyssnade dock på sommarprat av Mikael, global chef på pfeizer, så bra och intressant. Det gjorde mig lite tryggare när han avslutade sitt program med: ni som är fullvaccinerade krama varandra och njut av sommaren!
Så vi bestämde oss för Europa! Målet är södra Frankrike, sedan får vi se vad det blir! Vi har inte bokat något! Lite jobbigt för mig som har lite( några kanske skulle säga mycket😅), kontrollbehov🤪 Vi har ju ingen erfarenhet av att campa med husbil utomlands, tänk om det inte finns några platser? Hur lång tid tar det att köra? Ja, vi vet inte. Svaren kommer vi ha om ca tre veckor, när vi är hemma igen😊
Att åka iväg samma dag som du slutar jobbet är en sådan skön känsla!
Vi mellanlandade hos mina föräldrar för en kaffe. Och sedan körde vi hela vägen till Rödby. Det tog ca 5 h. Så kom då vår första utmaning, att hitta en plats att stanna på för en natt. Vi snurrade runt ett tag och till slut hamnade vår lilla Fia på en parkering  i hamnen tillsammans med de stora långtradarna😅 Om vi fick stå där? Ingen aning! Men det gick bra. Vi hann med en tidig båt, 8.15. Och nu är vi i Tyskland! Ingen som vill se våra covidpass🤨 Munskydd på båten rekommenderandes.
(null) (null) (null) (null)

Kvällspromenad Bofors camping

Bofors camping, Tjärnö, 2-4/7-21

Denna helgen bestämde vi oss för att åka till Tjärnö som ligger ett par mil utanför Strömstad. Vi har tidigare besökt kosterhavets nationalpark som ligger nära här. Det var då vi såg att de hade en camping, Bofors camping som vi nu gärna ville pröva. Urbans farmor och farfar hade sommarhus i närheten där han var på somrarna sedan 6 års ålder. När han var 15 år åkte han på  sin trimmade moped, från Värmland , för att hälsa på.  Han berättar att i en av backarna i bullarbygden nådde mopeden sin toppfart, 125 km/h😅 ( viktig information enligt Urban är att det var en blå Zündapp)
Campingen ligger precis vid vattnet. Det är väldigt vackert här med utsikt över hela kosterhavets skärgård.
Dessutom har vi fint väder, riktig sommarvärme😍 Till och med Urban har badat! Kvällsdopp och morgondopp. När jag tog min morgonjogg klockan 8.30 var det nästan för varmt😅
Idag cyklade vi till klipporna längst ut på Saltö. Där njöt vi av solen, badade, simmade och åt vår medhavda matsäck. För 13 år sedan, vi hade precis blivit ett par, var vi på samma klippa och åt räkor. Vi kom dit på mc, så nyförälskade❤️
I havet här finns mängder av blåmusslor och stora ostron! Då kosterhavetär en nationalpark får man inte plocka dessa.
Här skulle vi gärna stanna flera dagar, vi har det så bra!
(null) (null) (null) (null)