Hej då!

Då stänger vi bloggen för denna resan!
Vi har svårt för att säga vad vi tyckte bäst om! Olika upplevelser som vi njutit av, svårt att välja en! Sitter nu i solen i långbyxor.....och ser ut över havet! Svårt att lämna dessa ljumna vindar men efter ett tag hade vi även tröttnat på det;)
Nu ser vi fram emot att fira jul med våra nära och kära!
Tack för denna resan😄

Var uppe på ett tak i morse och tittade ut över området! Vi bor visst mitt i djungeln!

Bara skog! Vägen ni ser går in till vårt hotell!

Urban målade vår egna kokosnöt som vi fann utanför dörren;)

Fick vi till frukost;)

Så ser hotellobbyn ut;) sensimar resort spa!

Fin avslutning

Haft en underbar semester i Mexico! Vi är väldigt nöjda med allt! Kvällen avslutades med mycket god middag och sedan lite mexikansk dans. Umgicks med ett annat par under kvällen och hade en fin kväll!
När vi kom in till rummet för att lägga oss hade städerskan varit där och gjort en väldigt fin "tårta" på sängen med musik på från tv:n och fina blommor!
Fint va;)

Dans!

Oj så fint! Min födelsedag närmar sig sitt slut!

Färdig för middag

Bilder på havssköldpaddor

Urban kunde visst skicka över bilder från hans kamera till min😄
Så här får ni ett smakprov på sköldpaddorna vi såg!

Fina!

Delfinsim

Klockan 07.20blev vi idag hämtade för Delfinsim. En fantastisk fin anläggning i havet! Det var så roligt! Vilken upplevelse! Så mjuka de är! Så fina! De tycker att bli killade under magen och gillar närkontakt! Busiga var de! Vi fick ligga och hålla i deras fena så drog han oss! Fick oxå en puss på kinden💕🐬
Tyvärr fick vi inte ta kort! Men vi fick köpa, såklart😁 Så fick det bli!
Hela em har vi legat på stranden, en solig och varm dag! Urban sa tom: Nu är jag trött på värmen!
Ikväll blir det gourmet restaurangen där vi bokat bord! Först lite mer champagne 🍸Hipp hipp hurra för mig idag! Tack igen älskade man för en härlig upplevelse med delfinerna😘
Här simmade vi med delfinerna

Här ser ni nosen på en;)

Pina colada;)

Lunch på beachen!

Firad

Här är jag ju 6 h yngre än i Sverige! Men Urban tyckte det var dags att fira! Så han kom med champagne och presenter❤️ Fast att min present oxå är imorgon! Då blir det till att simma med delfiner😀🐬 Tack min älskade man! Älskar dig❤️❤️❤️
Blivande 50 åring😜

Handdukar

Ännu en fin uppsättning!
Vackraste hittills!

Här har vi vår swimup pool;))
Nu har de tom börjat julpynta palmerna;)

Havssköldpaddor

Idag tog vi taxi till Akumal beach där det finns havssköldpaddor. En jättefin strand, finare än vår! Många ville att vi skulle köpa en guidad tur och försökte få oss att köpa både det ena och det andra! Men vi hyrde två flytvästar och simmade ut där de andra var! Och plötsligt så fanns de bara där! Stora sköldpaddor, de var nog över en meter stora! De åt på botten med sina små huvud utsträckta från skalet med stora ögon! Ett par fiskar satt oftast på deras ryggar;) Så simmade de upp, precis jämte mig, för att hämta luft! Jag följde med dem upp och ovanför vattenytan kunde man då se deras små huvud!! Så häftigt! Är super glad för att jag fick se detta då det var en anledningen att jag valde Akumal. Vi solade och snorklade, en härlig fm! Sedan tog vi bussen hem, el collektivo, billigare än taxi;)
Åt nygrillade hamburgare på stranden och låg sedan på stranden och njöt av solen! Nu sitter vi och slappar på altanen. En stor ödla hoppade just upp och lade sig i solen på poolkanten! Kokkospalmerna vajar av en stilla vind och vi njuter😄 Var ska vi äta ikväll! ( märkväl inte: vad ska vi äta ikväll;))
Kanske ska ta en liten simtur innan duschen för ikväll 😗☀️🍸

här är Akumal beach. Inga kort på sköldpaddorna, tyvärr , men Urban har filmat med sin kamera;)
Här snorklade vi!

Och solade!

Grannar

Här är våra kära grannar;) Bägge paren är lustigt nog från Falköping. Både det äldre och yngre paret. Vi hade iaf en trevlig stund vid vår altan;)
Ove och Lena. Ove har just hämtat ett par drinkar från swimup baren ;)

Mathilda och Rasmus ;)

Vår höga säng😂Men den är skön;)

Cenote och snorkling

Idag har vi varit på en underbar tur! Först snorklade vi och fick se underbara fiskar i alla färger ;) Massor av fiskar var runt mig ibland! Det var även lite strömmar i vattnet och jag som aldrig simmat med simfötter kom inte framåt! Jag kollade in hur de andra gjorde men det var inte lätt😬 Det slutade med att alla i min grupp var borta!! Och då ska ni veta att de lovade ha en guide längs fram och en längs bak! Men ingen guide bakom mig!!! Lugn Annika tänkte jag! Ingen panik! Andningen blev tyngre och tyngre och jag försökte trampa fötter, simfötter, som inte var så lätt😩 Skärp dig nu Annika ner med huvudet och skit i allt vatten som kommer in i näsan! Det gick inte! - Urban ropade jag var är ni?? Guiden hörde mig och skickade en mexikansk livguide;) passade på att snorkla när ha drog mig efter sig där jag hängde i en simring;) Det slutade bra!
Efter det blev det en cenote, sötvattenkällor! Finns ca 7000 st! Fantastiskt men lite kallt! Urban åkte även en zipline och hoppade i vattnet!
Slutligen blev det snorkling i i grottcenote! Vi såg även en fladdermus och en stor spindel! Allt var så häftigt! Vi är mycket nöjda!
När vi kom hem blev det en simtur till baren med våra yngre grannar som är så gulliga;) De simmade med sköldpaddor idag! Dit åker vi imorn!!
Cenote i bakgrunden;)

Den var död som tur var! Giftig😬

Urban ziplinar

Cenotegrottan här snorklade vi;)

Ser ni fiskarna? Det är helt klart vatten!

Dagens drinkar;)

Middag

När vi kom hem idag åt vi en fyrarättersmiddag! Sedan tog vi en drink och hick en kort promenad. En underbar kväll! Det är så vackert och helt ljummet!
Vi har det så bra❤️
Lilla jag på kvällspromenad

Vackra lampor
Ett nytt konstverk på sängen;))

Chichen Itza

Chichen Itza är en av världen nya sju underverk. Där har vi varit idag. En heldag från kl 7.50-19. ! Chocken Itza byggdes ca 635 fk-1200 talet. Helt fantastiskt att få vandra i denna miljön som är så gammal! Det byggdes av Maya indianerna. Den har en stor matematisk kunskap och visar deras kalender. Där är även en fantastisk akustik. Klappar man framför den stora pyramiden så kommer det tillbaks ett ljud som låter som en örn;) vi har av guiden fått en historia berättad för oss under tvåtimmars färd! Jag tänker inte återberätta den här. Men det jag häpnade mest över är hur de offrade mest intellektuella och även barn! Detta till sol eller regnguden! De spelade även boll. Fast med höften😜
I området fanns även en cenote, en sötvattens sjö. En sådan skall vi snorkla i imorgon;)
Vi var även i en ny tequilafabrik och fick se lite mer. Det är roten man gör tequila av! Den kan väga upp till 60 kg. Den tar upptill 10 år att mogna.
Vi var även i en spansk stad;)
Här är den största pyramiden. 24 m hög.

Här spelade man höftfotboll

Rötterna

Här kommer den ut;)

En puss i kärleksstolen

Den lilla spanska staden är känd för din choklad
Fin kyrka vid torget

Tequila

Idag var vi först och låg på stranden i moln, regn och lite sol! De måste tycka vi är tokiga som ligger där i moln och regn!! Men när solen kommer fram, ca 20 min allt som allt idag, så bränner det gott! Så ingen solkräm, sola när det går;) vi snorklade en längre stund och såg en del fiskar men ingen sköldpadda:( Efter det åkte vi med till en juvelarbutik och tequilafabrik. Spännande att få lite historia om tequila, finns massor med smaker. 4 år ska den mogna innan den drickes. En sort är att blanda med, en annan ska drickas som en short. Vi köpte två sorter med god smak;)
Vi åkte sedan till playa del Carmen som ju är så populärt! Vi gick på paradgatan 5:e avenyn och var även nere på stranden;) Köpte ett par klädesplagg och sedan öppnade sig himlen med regn och åska! Bussen var även sen så den fick väntas på! Vi åkte dit med ett yngre par som vi bor grannar med. Och sedan träffade vi ytterligare två som var med! Det skulle ta 4 h att vara på utflykten men vi var borta mellan 6 och 7 h! Var inte så glada åt detta när vi hade bokat bord på gourmet restaurangen😁 men allt ordnade sig bra! Vi åt gott och njöt av mat och dryck;) avslutade kvällen ned en show med Michael Jackson ;)
Imorgon blir det ny utflykt hela dagen till Maya pyramiden;)
Playa del Carmen ! Ser ni himlen?

Michael Jackson

Drinkar

Det gäller ju att pröva alla drinkar de har;)

Lyxigt värre;)

Är jag snygg så här? Nytt inköpt rastaband!

Aklimatisering

Då har vi varit här en hel dag;) Börjat vänja oss vid allt nytt! Tyvärr så har vi dåligt väder! Hela dagen har varit grå och på em kom regnet:( Det som är positivt då är att det ändå är varmt i luften och i vattnet. Så hela fm låg de flesta på stranden och solade i skuggan av molnen! Konstigt nog har vi fått färg ändå! Vi promenerade längs stranden och njöt av de stora vågorna! Stranden var finare i Holbox men vattnet är klarare här! Jag snorklade tom idag! Vill ju så gärna få se en vattensköldpadda.
Det är väldigt speciellt att hela tiden bli uppassad och erbjuden ngt att dricka! Det finns sex restauranger här och sex barer! Det är inte så att det är buffé varje kväll utan du går och äter på en av restaurangerna. Det är så himla god och fin mat! Inte massor av mat utan lite och ett snyggt upplägg! Så idag åt vi trerätters både på lunchen och middagen! Och förstårs vin till det som de fyller på hela tiden! Sedan är det bara att resa sig och gå!
Imorse öppnade jag altandörren gick ner i vattnet och tog en simtur ;) Sedan blev det frukost på stranden!
Imorgon ska vi åka till playa del Carmen som många åker till som kommer till Mexico. Vi fick det gratis av hotellet. Vi ska först till en juvelare och sedan till en tequila fabrik. Efter det, två timmar i playa del Carmen. Ska bli kul att se! På kvällen har vi bokat bord till hotellets gourmetrestaurang!

Urban slänger sig i vågorna
Kärlekspar som målat cocosnöt som lagt på rad ;)

Och här kan du gifta dig❤️

Julstjärnegran! Vacker!

Så här kan det se ut på tallriken! Här serveras det lemon pie! Supergod!

Akumal

Då har vi kommit fram till Akumal. Det tog ca tre timmar att komma hit. Båt och buss! När vi kom fram tig bussen av från motorvägen och körde en lång allé fram till vårt hotell! Oj vilken skillnad på lilla xarlot hotel och seaside resort! När vi kom fram fick vi varm handduk att tvätta händerna med och sedan rosevin samtidigt som vi checkade in;)) Dessutom blev vi uppgraderade till swimup pool rum ( kostade 5000kr extra) ! Tur att vi inte betalade det innan! Sedan började det att regna! Störtskur hela kvällen! Vi åt, tog glass, drink och sprang sedan hem och badade i vår jacuzzi  som jag väl aldrig trodde vi skulle  använda här! Men jag frös! Efter det gick vi till receptionen och fick lite mer info. Och sedan blev det middag på den romantiska italienska restaurangen. Trerätters och lyxigt! Bara att beställa ! Allt är inklusive! Sedan tog vi en promenad men hann inte så långt förrän vi hörde ett svenskt par vi började prata med. Tog en drink med dem och gungade i baren! Nu är kl snart 12 och så här sent har vi aldrig lagt oss! Det lilla vi sett är stort och exklusivt! En stor skillnad mot Holbox som vi nu jämför med och det är svårt att slå! Men det blir annat här och vi kommer att äta och dricka mkt! Bara regnet avtar.....
Vårt rum!

Jacuzzi

Vår altan;) vi kan bara simma till baren!
Regn!!!

Det blev spel och en drink!

Sista sväng in till byn

Gott med färskpressad juice

Urban försöker gå över gatan utan att bli för våt;)

Även de fina skolbarnen får gå försiktigt!

Avokado

Lite större än våra hemma;)

Avfärd

Då är det snart dags att lämna Holbox. Ska ta en promenad in till byn först. Tyvärr är det sämre väder:( det är varmt och skönt men ingen sol:( Prognosen ser heller inget vidare ut....får hoppas det ändrar sig! Idag gör det inte så mkt då vi har en resdag framför oss. Men allt blir vackrare i solsken☀️
Har haft gratis wi-fi hela tiden här vilket vi nog inte får i Akumal. Så vi får se när nästa "rapport" från oss i Mexico kommer!

Hej då Holbox

Sista kvällen

Jag har inte hört någon som säger något negativt om Holbox, tvärtom, alla som bor här trivs så bra! Det är väldigt speciellt, ett lugn över den lilla ön! Vi ska idag byta till ett stort hotellkomplex med all inklusive! Känns just nu inte så lockande när vi bor fint i vår bungalow! Men idag åker vi vidare till akumal. Vi är glada för att vi inte tog playa del Carmen för de som varit där beskriver en stress, trångt och inkastare till restaurangerna. Där finns tom HM! De som varit på bägge ställena väljer absolut Holbox i första hand!
Igår vandrade vi i mörkret med våra ficklampor till mexikansk afton med två andra par. Det ösregnade så vi fick låna paraplyer. Vi hade iaf en fin kväll med musik och god mat och trevligt sällskap. En av de andra var i Mexico för att fira sin 50 årsdag;) så det blev två att fira😜
Vi började med tequila där kyparen slog glaset i bordet och sedan fick vi häva!! Den var inte så stark som tur var! Men nästa var den mer traditonella med citron och salt, den gillar inte jag! En härlig kväll som sagt!
Vi blev torkade om munnen efter tequilan;)

Det här palmbladstaket är störst på hela ön!

Levande musik och sång:)

Glass

Har vi ätit varje dag! Väldigt god glass!

Varför inte?

Vår favoritrestaurang! Ingen meny, kocken kom till vårt bord och presenterade rätterna!

Denna lilla hund följer oss ibland;) Känner ni igen honom mor , far och bror? Kort svans har han oxå!

Fiske

Holbox är känd för sitt fiske! På vår em promenad kom de just in med fin fisk!

God jul

Nu börjar de att juldekorera;)

Även på stranden hittade vi denna lilla "snögubbe"

Husmålningar

De har så fina målningar på sina små hus!

Borås nästa?

Regn

Sitter i hängmattan och läser min bok och hör hur regnet smattrar strax utanför! Lite mysigt men inte för länge....

Lunch

Idag vandrade vi bort en bit från vår bungalow och åt lunch! Bilderna talar för sig själv, vi njuter;)
Blev bjudna på rosé av grannen innan lunch;) Samtidigt kröp en leguan upp och bajsade på deras altan!
I de flesta barer finns gungor att sitta på ;) så är man inte yr innan så blir man;)

Mexikanare

Ja då har han blivit en mexikanare 😜