Bergsgorillor i Bwindi Forrest

Vi gick upp tidigt både igår och idag för att "tracca" bergsgorillor! Så pirrigt! Det är ju inte garanterat att man får till ett möte. Spanare  är ute tidigt på morgonen för att spåra de  4 grupper som finns. 
Vi informeras först om olika regler och förhållningssätt i skogen. "Håll avstånd på ca 7 meter och om de kommer närmare så stå still". "Om du springer kommer gorillan att jaga dig". 
Det finns ca 300 st bergsgorillor i detta området. Bergsgorillor finns även i Kongo och Rwanda. Det finns även låglandsgorillor. Dessa kan man ibland se på vissa zoo. 
En bergsgorilla, silverryggen, kan väga runt 200 kg. 
Vi tog en promenad in i skogen! Solens strålar tog sig fram genom de vackra träden vilket gjorde att det blev ett fantastiskt ljus! 
Så plötsligt sa de att vi var nära gorillorna!!! Oj vad pulsen steg! Vi fick lämna våra väskor för att promenera till dem den sista biten! Och så var de där!!! Alldeles framför oss! Både silverryggen och hans fruar samt små bäbisar! Då kom tårarna på många av oss! Alla är ju väldigt foto intresserade, kamrerna smattrade oavbrutet!! 
Jag satt på huk och fotade en av "barnen" när han plötsligt kommer fram till mig och börjar ta på min kamera!!!  Jag satt blixtstilla! Rörde vi vid dem skull mamman komma och slå ner mig för att skydda sitt barn, och det ville jag ju inte!! Vår ledare sa att jag sackta skulle backa bakåt vilket jag gjorde! Efter en liten stund råkade jag stå mitt i vägen för silverryggen som kom gående. Vår ledare ropade att jag skulle stå still! Silverryggen passerade precis bakom mig! Då var jag rädd! Små gorillorna busade med varandra och klappade sig på bröstet! Så fina! Gorillorna låter inte så mycket, väser lite! Inte som chimpanserna som låter väldigt högt! Vi var med dem ca 1 h. 
Vi hade faktiskt turen att få se den största silverryggen under dag två!! Det är silverryggen som tar hand om och skyddar sin familj. Under dag två fick vi även se en höggravid gorilla som låg och vilade ibuskarna😊 Denna grupp fann vi 1800 m upp i skogen. Det var en snårig och nästan igenom tränglig terräng. De gick framför ossmed machetes för att vi skulle kunna ta oss fram. Jag snubblade på grenar, halkade i leran och fastnade i taggiga buskar!! Men som tur var hade jag en fantastisk bärare som bar min ryggsäck och höll mig i handen! Han drog mig upp för berget och ibland puttade en annan bärare på bakifrån🤣 Mina skosnören gick upp och han böjde sig genast ner för att knyta dem! Mitt hår fastnade i de taggiga, kletiga buskarna och han var genast där och räddade mig! Vid ett tillfälle fick han ta sin machetes och hugga loss mig då jag fastnade med benet! Ja, utan honom hade det varit svårt! Svetten rann men jag klarade det😊
Vi har haft en magisk upplevelse och en dröm är uppfylld🙏🦍
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Silverryggen 
(null)
Silverryggen mellan oss
(null)
Så nära!
(null)

(null)

(null)

(null) (null)
Den största silverryggen
(null)

(null)
Vacker utsikt dag 2.
(null)
Mäktig😍
(null)
Min första bärare
(null)
Lunch 
(null)
Min andra och bästaste bärare!


Kommentarer
Postat av: Eva

Vad många fina och magiska äventyr ni tar med er hem det får bli en filmafton hos er nästa år Jaa nästa år det är bara några
Veckor dit Nu fortsätter vi resan Kram 😍

Svar: Ja, det är en fantastisk resa! Ja, nu åker vi mot nytt ställe 😊
Annika och Urban

2018-12-15 @ 16:58:18
Postat av: Lotti Ragnvaldson

Ja, nu kan du väl verkligen bocka av på din bucket list, Annika! Vilka fantastiska bilder! Vilken resa!

Svar: Ja, det är en fantastisk resa😍
Annika och Urban

2018-12-16 @ 11:22:09
Postat av: Johanna

Måste kännas helt overkligt att se dem där i skogen , de små är SÅ gulliga men förstår att mamma blir arg om man kommer för nära, vilken tur ni hade som fick se dem

Svar: Ja det var ett magiskt möte😍
Annika och Urban

2018-12-16 @ 22:17:57
Postat av: Svante

Vilka fantastiska bilder, och vilka upplevelser ni haft! Roligt att få ta del av det. :)

Svar: Tack Svante ! Så kul att även du läst bloggen😊
Annika och Urban

2018-12-18 @ 21:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0