Kovalam

Då har vi kommit till Kovalam,Thiruvananthapuram beach. Äntligen ska det bli lite sol och bad! Vi bor en ca 5 minuters promenad till stranden. Det är alltid lite speciellt när man kommer till ett nytt ställe. Nu är det 7:e boendet vi har och det gäller att komma ihåg sitt rumsnummer och namnet på boendet😅 Innan vi lär känna omgivningen och rutiner känns det både spännande och lite trevande. Och precis när vi blivit lite bekanta med varandra och både vi och personalen har lärt sig vårt rumsnummer så är det dags att packa och åka till nästa ställe😅 
Vårt nuvarande boende är inte så stort men det är lagom för oss. Det finns en pool men vi har valt den härliga stranden. Sanddyner så långt ögat kan nå! Och stora vågor som slår mot stranden och gör flera sandvallar! Jag står på stranden och vågorna slår upp från alla håll, först från havet, sedan rullar det åt sidan och sedan tillbaks igen! Jag blir riktigt yr när jag följer vattnets väg! Och under mig dras jag först kraftigt upp för att sedan dras med ner i havet med strömmen. Det är riktigt otäckt! Vid ett tillfälle tappar jag balansen och glider på sanden, det gör ont och blir alldeles rött😬 Även mitt ben vrids åt sidan och jag förstår vilka krafter naturen har! En badvakt håller hela tiden koll på oss och om man vill bada längre ut där vågorna inte slår så får du hjälp av honom. Badvakten säger till när du kan springa ut och även när du vill upp på land igen hjälper han dig och visar med en armrörelse att nu är det dags att simma in och sedan springa upp innan nästa våg drar med dig ut igen. Det var några som var väldigt modiga och låg där ute och flöt och njöt av de det ljumna vattnet i indiska oceanen. Speciellt en äldre tatuerad dam som ofta dök i vattnet och länge låg och simma utanför de stora vågorna. Tänkte då på min Malin som lite liknade henne, fast en äldre kopia, hon kommer bli en sån fräck tant😂❤️ Det är inte jag😅 Men vi badade  och njöt! Vid ett tillfälle fick de faktiskt hoppa i och rädda en kvinna som inte kom upp, otäckt😬
Några försäljare finns på stranden som gärna vill sälja. Det finns två fruktsäljande kvinnor som verkligen konkurrerar om kunderna. Vi försöker att sprida det rättvist men en blir vår favorit, kvinnan med två hörntänder. När vi frågar vad det kostar så svarar hon: " papa tells" och så pekar hon på urban! Hon kysser pengarna hon får och ger oss lite extra frukt😅😊
Här har vi inte gjort så mycket mer än badat och solat. Men vi tar våra små morgonpromenader och då brukar det alltid hända något spännande. En morgon såg vi hur fiskarna drog upp sina nät, samlade in fisken och sedan var det auktion. 
Idag är det söndag och vi hörde sånger som sjöngs. Det kom från kyrkan mitt i byn. Alla var så uppklädda och fina! Barnen är alltid så nyfikna på oss och vinkar gärna. Även en del vuxna byter några ord med oss och ibland vill de ta kort tillsammans med oss😊
Här i byn finns både fina och mindre fina hus. Vi hittar en restaurang nere vid havet som vi bestämmer oss för att besöka. Annars har vi alltid ätit på hotellet. Det är en fiskrestaurang. Vi får se fisken innan den tillagas och det blev väldigt gott! De hade oxå öl att servera! Många hotell serverar inte alkohol så det har blivit bubbelvatten till middag, väldigt ofta! En gång har de haft indiskt vin som jag fick smaka. Det smakade bra tyckte jag ( kanske för att jag längtar efter ett glas vin😅)
Ayurveda är väldigt populärt här i Indien. Man kan säga att det är en egen kultur som handlar om hälsa, mat och rörelse. Idag träffade vi doktorn för en konsultation inför en behandling som kallas för shirodhara. Det är först en huvudmassage och sedan hälls det ljummen olja med en blandning av örter på pannan. Doktorn sa att vi skulle fokusera på något gott. Ibland kan man reagera med mycket känslor. Urban somnade och jag hade lite svårt att ligga still så länge. Men det var skönt! Skönare än den tidigare behandlingen vi hade, "soft massage", den var inte så soft!! Det trycktes väldigt hårt på hela kroppen! Men skönt var det efteråt!
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vår kära frukt försäljare
(null)
Här skräms myggorna bort med rök av kryddor 
(null)
Skola
(null)
Frisersalong på stranden
(null)

(null)
Alla hjälps åt att dra in nätet
(null)

(null)
Mina fotspår i sanden
(null)
Morgonpromenad 
(null)
Så finklädda barn som till kyrkan går
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Och här står mjökmannen
(null)


Kommentarer
Postat av: Eva

God förmiddag kl är 10 här Ni är säkert i Delhi nu eller på väg Du har gett mig så mycket historia om Indien och underbara bilderJa en del såg fattigt ut andra bättre Har tänkt på Ni har inte träffat andra turister ni är mest ensamma t.o.m på stranden Trodde det skulle vara många turister denna tiden Om ett dygn är ni i Sverige Välkomna hem. Kram ❤️

Svar: Tack🥰
Annika och Urban

2020-02-17 @ 10:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0