Massajbyn Kenya

En kvinna kommer fram till mig och sträcker fram sin hand. Jag tar hennes hand och hon ler stort. Jag ser hennes två tänder som hon har kvar i munnen. Hon bär vackra smycken i öronen, runt halsen, som skärp, runt handlederna. Jag berömmer hennes hantverk och säger att de är vackra. Hon tar ut sina örhängen och hänger dem i mina öron. Det går inte lika bra,  och vi skrattar lite. 

Denna byn har Linda och Sven varit med och byggt upp. De har köpt marken. Där bor 5 män med sina fruar och barn. Husen som är små skjul gjorda av lera och koskit bor de flera stycken i. Jag får titta in i ett av husen. En säng gjord av tjockare grenar och ett par filtar sover de 4 st i. Det finns ingen elektricitet. De lagar sin mat över öppen eld. Toalett är ett hål i marken. De lever av sin boskap och säljer sina smycken. 
Barnen går i skolan och har skoluniformer. De lär sig engelska och swahili. Det är bra. Utvecklingen har ändå gått framåt. 
Det är svårt att beskriva hur det ser ut här. Vägarna är grusvägar, med stora hål och stora stenar. Dammet ryker. Kossor och får överallt. En kofösare finns alltid i deras följe för att skydda dem från rovdjur och föra dem till bete. Folket här får gå långa vägar till skolan, hämta ved och vatten. 
" En pojke och en flicka tar mig i varsin hand, snoret rinner och de tittar på mig med stora ögon. De ler stort. En flicka på cirka 8 år bär sin babybror på ryggen. Babyn tittar på mig och jag lyckas få henne att le. En annan liten pojke bärs av sin storasyster. Han gömmer sig och vågar inte visa sig. Jag försöker leka tittut men lyckas inte få med honom i leken. "
Många känslor idag….vi har verkligen olika liv😔

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Här sover de 4 st
(null)
Alla blev väldigt glada, ett kärt möte.
(null)

(null)
(null)


Kommentarer
Postat av: [email protected]

Dom ser ut att ha det bra ”fina”kläder härliga färger Köpte du inget smycke När men ser hur dom lever är man glad att man bor i Sverige,Hur mår ni ingen magsjuka ? Jag och Berit har varit ute i kväll och ätit på resturang Zorba En försenad 80års present Trevligt. Kram 😍

Svar: De har det väldigt fattigt. Men det vet inget annat. Det är mycket rörande😔
Annika och Urban

2022-09-29 @ 22:43:04
Postat av: Malin

Verkligen en kontrast till hur vi lever. Men vilka otroliga bilder ni tagit!

Svar: Ja det är så svårt att förstå😔
Annika och Urban

2022-10-01 @ 10:23:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0